מתנדבים ליצירת גשר בין נוער בסיכון לסטודנטים מצטיינים
הגדל

גשר חינוכי לשינוי החברה הישראלית

"במהלך חצי השנה האחרונה, יזמתי כסטודנט, פרויקט ייחודי שייתן מענה עוצמתי למצב החברה הישראלית שהולכת ומדרדרת. מדובר בפרויקט שיוצר גשר חינוכי בין נוער בסיכון לסטודנטים מצטיינים כדי להוריד שיעורי הפשיעה, ולסלול דרכם של נוער במצוקה להשתלבות מוצלחת בחיים הנורמליים". פרויקט חינוכי מיוחד

אני מאמין שחינוך הוא בסיס הפירמידה של החברה הישראלית, ומכאן שחינוך חזק ישליך על הפירמידה כולה. דווקא בעידן המודרני שבו נראה כי ערך הכסף השתלט על כל חלקה טובה - הבנתי שהגיעה השעה להקים פרויקט התנדבותי ומיוחד, בעל פוטנציאל גדול לשינוי חברתי בתחום החינוך שכן הפרויקט מעמיק בשורש הבעיה בימינו - החינוך.

 במהלך חצי השנה האחרונה, יזמתי כסטודנט לראיית חשבון וכלכלה, פרויקט ייחודי שייתן מענה עוצמתי למצב החברה הישראלית שהולכת ומדרדרת. מדובר בפרויקט שיוצר גשר חינוכי בין נוער בסיכון לסטודנטים מצטיינים כדי להוריד שיעורי הפשיעה, ולסלול דרכם של נוער במצוקה מנקודת השפל שבה היו לדרך המלך ולהשתלבות מוצלחת בחיים הנורמליים. הפרויקט מפגיש עולמות מנוגדים כדי שאותם בני נוער יושפעו מהסביבה החיובית שתומכת ומאמינה בהם.

 עוד מהיותי ילד קטן, אהבתי מאד לעזור לתלמידים חלשים בכיתה וחשתי סיפוק להיות שותף לחוויית ההצלחה והקידום שעברו. השיא מבחינתי התבטא במסגרת המחויבות האישית שלי בכיתה י', שבמהלכה חנכתי תלמיד בעייתי שרצו לסלקו מביה"ס עקב בעיות התנהגות קשות וריבוי ציונים שליליים. לאחר חודשיים, השקעתי המרובה בו נשאה פרי מוצלח ומהיר כאשר הפך לתלמיד מצטיין, עלה מציון נכשל ב-3 יח"ל מתמטיקה לציון 92 ב-4 יח"ל ושיפר משמעותית התנהגותו.

 

ההשקעה בחינוך בו הוכיחה לי שגם אותו תלמיד שהמורים והסביבה כבר וויתרו עליו - אז גם הוא יכול להצליח ובגדול אם רק יימצא בסביבה חיובית שתאמין בו, ותגרום גם לו להאמין ולרצות לממש את הכישרון והיכולות שנתגלו בו.

 הצלחה זאת הניעה אותי לפעול במשך השנים בפרויקטים חברתיים התנדבותיים לטובת הציבור, גם כמפקד בצבא, בדגש על סיוע לאוכלוסיות במצוקה. לאור הצלחה זאת, החלטתי להקים פרויקט עוצמתי לשינוי חברתי על ידי הורדת רמת הפשיעה וקידום נוער בסיכון באמצעות חינוך.

 

בהתחלה לא מצאתי פרטנרים אכפתיים ורציניים אז הובלתי הפרויקט לבדי. היו לא מעט רגעים של ייאוש ואכזבות, אבל החלטתי לא להישבר ולהילחם עד הסוף ולדבוק באמונתי בדבר חשיבות הפרויקט לחברה הישראלית ככלל, ולנוער בסיכון בפרט.

 רק אחרי שכ-80 חברי כנסת ושרים תמכו מאד ונרתמו לסייע לי לקדם הפרויקט במעשים ולא בדיבורים, ורק לאחר שעיריית פ"ת וראש העיר, איציק ברוורמן, גילו אכפתיות ורצינות - הצלחתי לתרגם את רעיונות הפרויקט מהכוח אל הפועל והפרויקט יוצא לדרכו ובגדול.

 

מתכונת הפרויקט:

שלב א - חונכות אישית:

1.        במהלך הפרויקט, הסטודנטים מאתרים ומפתחים יכולות אישיות או תחומי עניין אצל כל נער/ה בסיכון.

2.        הסטודנטים מכינים תכנית לימודים מובנית אישית לפי בחירת החניך (כולל שיעורי בית ומבדקים שבועיים), זאת כדי לממש את הפוטנציאל שגילינו בכל חניך, ועל ידי כך נוכל למשוך אותם לתעסוקה חיובית גם מעבר לשעות פעילות הפרויקט (כדי שלא יסתובבו חסרי מעש ברחובות. נגרום להם להאמין בעצמם ולממש את כשרונם שגילינו).

3.        בנוסף, הסטודנטים מסייעים באופן שוטף לבני הנוער בהכנת שיעורי בית ומבחנים בית ספריים.

 

שלב ב: חונכות קבוצתית וניתוח אירועי אקטואליה מהיומיום בנושא אלימות - דיוני מניעת אלימות

1.        שיחות ודיונים קבוצתיים לגבי ניתוח אירועי אקטואליה בנושא אלימות מהיומיום. לדוגמא, נניח שארע אירוע אלימות במיון - אז במהלך הפרויקט אנו מנתחים אירוע אלימות זה כדי לעורר הזדהות אצל הנוער לגבי חומרת המעשים, קבלת אחריות, יישום ואימוץ כלים לגישור, ערכים ודפוסי חשיבה נכונים למניעת מעורבות באירוע אלימות עתידי.

2.        הרצאות העשרה על ידי גורמים מקצועיים אורחים (כמו שוטר קהילתי, קצין הסברה, איש צבא וכד'). לדוגמא, עידוד הגיוס לצבא, תרבות נהיגה בכבישים ותאונות דרכים, הימנעות משימוש בסמים וכו'.

3.        שילוב משחקי תפקיד וגישור בדיוני מניעת אלימות (למשל, נאמן מניעת אלימות ומגשר).

 החוכנות האישית והקבוצתית יבוצעו בשילוב ובאינטנסיביות כשהפרויקט נפרש 3 פעמים בשבוע, שעתיים כל מפגש. משך מחזור פרויקט

הוא כחצי שנה והוא ימוקם בשכונות מצוקה בפתח תקוה, ויקלוט 15 בני נוער מכיתות ט'-יב' מדי מחזור.

 השם המקורי שנתתי לפרויקט היה "גם אתה יכול!", ולאחר רצח הנער נאור אטיאס ז"ל ליד ביתי בפ"ת - החלטתי להקדיש הפרויקט לזכרו והשם הוחלף ל"גשר בין נוער בסיכון לסטודנטים מצטיינים ע"ש נאור אטיאס ז"ל".

 

אני מרגיש מאושר להיות אזרח במדינת ישראל כי ללא התערבותם ותמיכתם הרבה של כ-80 שרים וח"כים הייתי מתקשה מאד להוציא הפרויקט לפועל לבדי. ותודתי הענקית נתונה במיוחד לעיריית פ"ת: ראש העיר, איציק ברוורמן, סגנו וראש מנהל החינוך, איציק ישראל, ומנהל אגף חינוך חברתי קהילתי, סא"ל (מיל') אביגדור ביטון.

 

  • שלומי צ'צ'קס הוא סטודנט מצטיין לראיית חשבון וכלכלה באוניברסיטת בר אילן שיזם והוביל פרויקט חינוכי מיוחד ליצירת גשר בין נוער בסיכון לסטודנטים מצטיינים.    באדיבות    ynet

 

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4505580,00.html

עבור לתוכן העמוד