יום הזכרון ויום העצמאות תשע"א
הגדל

יום הזכרון ויום העצמאות תשע"א

תמצית הישראליות מתמצית בעיני בהתנדבות וביום הזכרון ויום העצמאות.

יצרנו פה משהו חדש ומיוחד שאין כמותו בשום מקום בכל העולם.

עם שקם מן האפר שקם מתוך ההריסות שנאסף מכל קצוות העולם ושב אל מולדתו באהבה רבה.

 

מה יקר המחיר אשר שילמנו לחירותינו ולחידוש עצמאותינו כמה עצום הוא החלל שנפער בליבותיהם של משפחות הנופלים הצער הזה אשר נחרת על הלב ולא דוהה גם בחלוף זמן רב ולא מרפה גם בחלוף עשרות  שנים  הזכרון מסרב לגווע ולמשפחות הנופלים להורים לאלמנות וליתומים  לאחים ולחברים מהדהד  הדיבר מאין יבוא עזרי ומי ישלח לנו נחמה על שאבד.

 

על אף הכאב הנורא ועל אף שאין במילים כדי לנחם על האובדן או להקהות  את הכאב יש בהתאחדות הישראלית הזו עם זכרונם של הנופלים  ליום אחד שבו עוצר הכל מלכת כדי להגביר את הערבות ההדדית בתוכינו כדי לתת למשפחות תחושה שאינם לבד במאבקם היום יומי שאנחנו עימם, זוכרים עימם כואבים עימם, חשים את כאבם ואוהבים אותם.

איננו יכולים לשכוח כי בדורות עברו  הניראים לעין ניצל  רק אחד ממשפחה ושניים מעיר ואילו בימינו התהפכו היוצרות  נופל ממשפחה הוא הנותן חיים וחירות ליתר בני המשפחה והנופלים כולם לעם ישראל כולו.

 

 זאת ועוד הבנים והבנות שנפלו נפלו כבני אדם חופשיים במאבק על החירות האמיתית של כל אחד ואחת מאיתנו בפשטות גמורה הביטוי במותם ציוו לנו את החיים נכון עד כאב.

 

יש משהו ישראלי ואמיתי נוגע ומכיל בחיבוק החם והעוטף שמחבקת החברה הישראלית את משפחות הנופלים כי אנו מחבקים ועוטפים בעצם את עצמינו .

כמעט בכל בית ובכל שכבות האוכלוסיה בכל העדות והגוונים והרבדים בכולם נגע השכול והעמידה הזו יחד בחולצות לבנות בצפירה בזכרון בערבות ההדדית באכפתיות ובאחווה היא בעיני כמעמד הר סיני כמעט באחדות הזו של כאיש אחד בלב אחד.

 

 הדבר הזה אינו מובן מאליו בעיני כלל ואני מתפעל ממנו בכל יום מחדש.

 החיבור בין העצב התהומי  שביום הזכרון והעלייה המהירה באבחת חדה ליום העצמאות משקפת מחזור ישראלי חדש אשר נוצר רק בשנים האחרונות בעם ישראל.

 בפרשת אמור אשר נקראה בשבת  רמוזים כל החגים הישנים כמו החדשים כולם ע"פ סידרם",

: "אלה מועדי ה’ אשר תקראו אותם במועדם" המועדים והמועד לציונם שנקבעים ע"י ישראל .

מחזור  המועדים והחגים החדש שבין פסח לשבועות  דהיינו: יום השואה, יום הזכרון לחללי צה"ל יום העצמאות(ה באייר) ל"ג בעומר ויום שחרור ירושליים(כ"ח אייר)

כולם מצויים בטווח ספרת העומר בבחינת: "וספרתם לכם ממחרת השבת שבע שבתות תמימות..." אולם  המחזור הישראלי החדש של החגים והמועדים מופיע  במרומז בפסוק"... ממחרת השבת השביעית תספרו חמישים יום והקרבתם מנחה חדשה לה’" המנחה החדשה היא היא מחזור החגים הישראלי אשר זכינו לחגוג לראשונה אחרי אלפי שנים רק עם הקמתה של מדינת ישראל ושחרור ירושלים.

 

על מדינת ישראל לחתור ולהיות מדינה למופת.

דומה שבמבט לאחור 63 שנים, צעדנו כברת דרך. השגנו, השגים ראויים ומרשימים בחייה הקצרים של  החברה הישראלית.  מדינת ישראל היא פלא מתהווה נס נמשך ואין לקבל קיומה כמובן מאליו ככתוב:"כה אמר ה צבאות, עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלים ואיש משענתו מרוב  ימים. ורחובות העיר ילדים וילדות משחקים ברחובותיה..כי יפלא בעיני שארית העם הזה בימים ההם גם בעיני יפלא נאום ה צבאות ."

אך אל לנו לשקוט על שמרינו הדרך עוד ארוכה ואתגרים רבים : ערכיים , חינוכיים , התנדבותיים , בטחוניים ורוחניים עוד לפנינו. החברה הישראלית עשירה בגוונים שונים ורבים היוצרים יחדיו את הפסיפס המיוחד המרכיב אותה.אסור לאבד את האמונה והתקווה ליצור יחד, פה בארץ הזו, חברה ערכית, מוסרית, צודקת,וטובה יותר, חברה שתהיה באמת אור לעולם ואור פנימי לכולנו.

 

כשנביט אל הדגל המתנוסס על נס נזכור את הנס ונהיה שותפים להתהוותו יום יום שעה שעה בנתינה ובהתנדבות.

 

אתם המתנדבים  מכל גווניה של החברה בישראל ,היוצקים את החסד והרוח אל דמותה של מדינת ישראל ובונים את קומותיה ודמותה בעמודי אור שראשם בשמיים ויסודותיהם נטועים בארץ, מהווים את המסד הערכי-נתינתי עליו מושתת החברה. ברוכים תהיו על השארת חותם של טוב וחסד על כך חיזקו ואמצו.

 

 

יורם סגי זקס עו"ד

יו"ר המועצה הלאומית להתנדבות בישראל

 

 

 

עבור לתוכן העמוד