התנדבות עם ולמען פליטים ומבקשי מקלט

התנדבות עם ולמען פליטים ומבקשי מקלט בישראל 2023 היא לפעמים יותר מהתנדבות למען האחר והמוחלש בחברה, אלא סוג של פעילות אקטיביסטית, זאת מפני שמתנדבים ומתנדבות פועלים בדרכים שונות לשיפור מצבם של הפליטים ומבקשי המקלט תוך דגש על שינוי המדיניות כלפיהם.

    מי הם בעצם הפליטים ומבקשי המקלט? לפי אמנת הפליטים של האו”ם, פליט הוא מי שנמצא מחוץ לארץ אזרחותו בגלל פחד מבוסס מפני רדיפה על רקע גזע, דת, לאום, דעה פוליטית או השתייכות לקבוצה חברתית מסוימת. אדם זה אינו יכול או אינו רוצה לחזור למדינת מוצאו בגלל אותו פחד. מבקש מקלט הוא מי שטוען כי הוא פליט ובדיקת טענתו טרם הסתיימה. במסגרת האמנה, מקבלים מבקשי המקלט הגנה קבוצתית מפני הרחקה. קיימות הערכות שונות בנוגע למספר הפליטים ומבקשי המקלט שחיים בישראל (שנובעות גם מהקושי לעקוב אחר מספר הקטינים). לפי נתונים שמפרסמת עמותת א.ס.ף ומתבססים גם על נתוני רשות ההגירה והאוכלוסין, חיים בישראל כ-33,000 פליטים ומבקשי מקלט מאפריקה וילדיהם (רובם מאריתראה וסודן) וכ-35,000 אזרחי אוקראינה (מתוכם כ-14,000 נמלטו לישראל מאז פרוץ המלחמה).

    לפי שנתון ההתנדבות, המעורבות החברתית והאקטיביזם לשנת 2022, כאשר נבדקו הנושאים המרכזיים שהאקטיביסטים הישראלים קידמו בשנה האחרונה, זכויות מהגרים, פליטים ומבקשי מקלט היה התחום שהופיע בתחתית הטבלה. רק 2.1% מהנשאלים השיבו שפעלו בתחום זה. יתכן שזה קשור לכך שתחום זה פחות נוגע באופן אישי לחייהם של הפעילים האקטיביסטיים ונמצא פחות על סדר היום שלהם, או לכך שזוהי התנדבות “ייחודית” או “נישתית” יותר. מעניין לראות שבמדינות אחרות זהו דווקא תחום התנדבות נפוץ יותר, כך לדוגמא, לפי הסקר האחרון בנושא שנערך בגרמניה (2019) נמצא כי כ-12% מבני ה-14 ומעלה לקחו חלק בהתנדבות למען פליטים בין השנים 2014-2019.

    לרגל יום הפליט הבינלאומי שחל ב21.6, החלטנו להפנות זרקור לפעילות של המתנדבים עם ולמען פליטים ומבקשי מקלט בישראל. נפרט כאן על ההתנדבות בעמותות וארגונים שונים שפעילותם מתמקדת באופן ספציפי בסיוע לפליטים ומבקשי מקלט בישראל כיוון שמצאנו שאין פלטפורמה שמאגדת מידע זה עבור מתנדבים או מנהלי התנדבות שמחפשים ארגונים לשיתופי פעולה שונים בתחום זה (חשוב לציין שקיימים ארגונים נוספים וכן שקיימות גם הרבה יוזמות פרטיות ובלתי פורמליות וגם הרבה רשתות של התנדבות וסיוע בתוך הקהילות עצמן). הנתונים מבוססים על מידע שפורסם באתרי הארגונים.

    המרכז להגירה בינלאומית וקליטה (Center for International Migration and Integration – CIMI): הוא ארגון הפועל לפיתוח שירותים למען מהגרים בישראל ובעולם, במטרה לשמור על זכויותיהם ולדאוג לרווחתם.

    מה עושים המתנדבים?

    • המתנדבים מסייעים במגוון תחומים לקהילות מבקשי מקלט בערים שונות: סיוע בקבלת קהל כולל מתן מידע וייעוץ ראשוני בנושאי מיצוי זכויות, סיוע, הפניה לגורמים מקצועיים, תיווך מול נותני שירותים וגורמים בקהילה.
    • המתנדבים מסייעים במרכזי הלמידה לילדים ובני נוער, בלימוד מקצועות, תגבור בלימודים, שיעורי קריאה, מפגשים חברתיים ועוד.

    למידע נוסף: https://www.cimi.org.il

    א.ס.ף – ארגון סיוע לפליטים ולמבקשי מקלט בישראל: עמותה אשר פועלת לקדם את זכויותיהם של מבקשי המקלט בישראל לחיים בכבוד, ביטחון, שייכות ושוויון.

    מה עושים המתנדבים?

    • המתנדבים מקבלים פונים שמגיעים למרכז הסנגור והתמיכה של העמותה, ומנסים לסייע להם במתן מידע, מיצוי זכויות, הפנייה לגורמים נוספים, תיווך מול גורמים בחברה הישראלית ועוד.
    • המתנדבים חונכים בני ובנות נוער במועדון הנוער של העמותה, מבשלים ארוחות ומעבירים בו סדנאות וחוגים.
    • מתנדבים מעולם הטיפול משתלבים במקצועם במערך הפסיכוסוציאלי של העמותה.
    • מתנדבים מסייעים בשינוע מזון וציוד הומניטרי.
    • מתנדבים משמשים כ”דוד/ה” “אח/ות” לילדי פונים ופונות.
    • מתנדבים מסייעים במחלקה הציבוריות של העמותה בתרגום, כתיבה והגהה, צילום ועיצוב גרפי.

    למידע נוסף: https://assaf.org.il/he/join-us/volunteering/

    המוקד לפליטים ולמהגרים: עמותה אשר פועלת למיגור הניצול של פליטים ומהגרים, להבטחת יחס מכבד והוגן כלפיהם ולגיבוש מדיניות ממשלתית שתבטיח זאת.

    מה עושים המתנדבים?

    • המתנדבים מפעילים את הקו החם של הארגון, אשר במסגרת פעילותו נערכת קבלת קהל במשרדי המוקד וכן מתקיימים ביקורים יזומים בבתי כלא בהם עצורים מהגרים ופליטים. המתנדבים עונים לפניות, מספקים מידע וסיוע ראשוני, מראיינים מהגרי עבודה ומבקשי מקלט ומאתרים מקרי סחר בבני אדם. הם פונים בכתב ובעל פה אל הרשויות בעניינים הקשורים לגירוש, מעצר ומעמד ובנוסף מלווים את הפונים באינטראקציות עם משרדי ממשלה, משטרה ועוד.
    • מתנדבי התקשורת עוזרים בעבודת התחקיר לכתבות בכלי התקשורת המובילים בישראל ובחו”ל, בהכנת מהגרים להופעה מול התקשורת ובמעקב אחר השיח התקשורתי בנושא הגירה. בנוסף לכך, הם משתתפים בהפקת אירועים ציבוריים וכן מסייעים לקהילות המהגרים בארגון פעילויות ציבוריות.
    • מתנדבי הפעילות הציבורית אוספים נתונים ומשתתפים בכתיבת פוסטים, ניירות עמדה ומכתבים למקבלי החלטות בארץ וכן לארגונים וגורמים משפיעים בחו”ל.
    • המתנדבים מסייעים במחקר משפטי, בכתיבת עתירות וטיפול בתיקים.
    • המתנדבים מסייעים ביצירת שיתופי פעולה עם סוכני שינוי בחברה הישראלית, גיוס ופיתוח משאבים וניהול הקשר עם מתנדבים, חברים ותורמים.

    למידע נוסף: https://hotline.org.il/about-us/volunteers/

    ARDC-המרכז לקידום פליטים אפריקאים: העמותה אשר פועלת להגן, לסייע ולהעצים פליטים ומבקשי מקלט אפריקאים בישראל על ידי תמיכה בצורכיהם וסיוע בשילובם הכלכלי והחברתי בישראל.

    מה עושים המתנדבים?

    • מתנדבי מערך ההוראה הפרטית מקיימים שיעורים שבועיים עם למעלה מ-100 מבקשי מקלט בשלל מקצועות שונים, בהם עברית, אנגלית, מוזיקה, מתמטיקה ועוד.
    • המלווים החינוכיים עובדים עם מבקשי מקלט שמעוניינים בהמשך ההתפתחות החינוכית שלהם, דרך תארים אקדמיים, רכישת שפה, הכשרות מקצועיות ומלגות ומסייעים לפיתוח ולתיאום תוכניות חינוכיות.
    • מתמחי התקשורת והניו-מדיה של המרכז מסייעים לפתח וליצור תוכן חדש לפלטפורמות השונות ולאתר המרכז, מייצרים חומרי מידע אחרים, כמו עלונים ופוסטרים. הם מראיינים מבקשי מקלט ומתנדבים אחרים, במטרה להפוך את המידע לתוכן רלוונטי, ומסייעים בקשרים עם תקשורת מקומית ובין לאומית.
    • מתמחי גיוס המשאבים אוספים ומנתחים מידע ומסייעים בכתיבת בקשות מימון שונות.
    • מתנדבים מתאמי הוראה וחינוך מקשרים בין התלמידים והמורים המתנדבים ועוקבים אחר תהליך הלמידה ומערכי הלימוד, מנהלים את מאגר הנתונים, מסייעים בגיוס והכשרת מתנדבים נוספים ועוד.

    למידע נוסף:  https://he.ardc-israel.org/volunteer-ver

    רופאים לזכויות אדם: עמותה אשר פועלת לקידום ולהגנה על זכותם לבריאות של כל מי שחיים תחת אחריות ישראל ומעניקה שירותי רפואה שונים לפליטים וחסרי מעמד.

    מה עושים המתנדבים?

    • המתנדבים מפעילים, מנהלים ומקבלים קהל במרפאות הארגון (רבים מהמתנדבים הם רופאות ורופאים, אחים ואחיות וצוותי רפואה פרא רפואיים שמבצעים התנדבות מקצועית).
    • המתנדבים כותבים חוות דעת רפואיות, תוכן וטורי עמדה, ומסייעים בקידום מדיניות וייעוץ.

    למידע נוסף: https://www.phr.org.il/

    בשנה האחרונה גם המועצה הישראלית להתנדבות היתה מעורבת בפעילות למען נמלטי המלחמה מאוקראינה, במסגרת מנהלת “צו השעה” שהקים משרד הרווחה והביטחון החברתי. במסגרת הפעילות הפעלנו מרכז סיוע לנמלטי המלחמה (מרסל”ה) אשר תכלל את העבודה מול ארגוני החברה האזרחית והעסקית בראייה בין מגזרית ומתוך זיהוי הצרכים שעלו במנהלת גייס ארגונים שהיו מוכנים לסייע (פעלו למעלה מ-200 ארגונים). במסגרת הפעילות של צוות מרסל”ה ארגונים ומתנדבים רבים מסייעים לנמלטי המלחמה בדרכים שונות-  בחודשים הראשונים לאחר הגעתם לארץ עיקר ההתנדבות היה סביב מתן מענה לצרכים בסיסיים (כמו איסוף ושינוע של תרומות מזון, בגדים ומזרונים) כיום עיקר הפעילות של המתנדבים היא חינוכית-חברתית (כמו ליווי ותמיכה חברתית-רגשית, פעילות קיץ לילדים, פעילויות הפגה ועוד).

    דילוג לתוכן