התנדבות עבור אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה

לכבוד יום כתב הברייל הבינלאומי שחל ב-4.1 בחרנו לתת במה להתנדבות למען אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה. המצאת כתב הברייל בתחילת המאה ה-19 הנגישה את תחום הקריאה והכתיבה לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה ופתחה בפניהם עולם חדש. זו דוגמא להמצאה חדשנית שנולדה מתוך פיתוח מענה דווקא לצורך אחר (כתיבה וקריאה בלילה בתנאי שטח עבור חיילים), שהביאה לשינוי בחייהם של חברי קהילת האנשים עם עיוורון ולקויות הראייה בעולם כולו. לצפייה בסרטון קצר (ומעניין) שמסביר איך פותח כתב הברייל לחצו כאן.

    מי שעוד מסייע רבות בהנגשת קריאה וכתיבה, ובתחומים רבים נוספים לאנשים עם עיוורון ולקויות ראייה אלו כמובן מתנדבים ומתנדבות. לאחרונה נוספו צורות חדשניות של התנדבות בתחום הזה, כמו מתנדב או מתנדבת וירטואליים, שמסייעים מרחוק, באמצעות אמצעים טכנולוגיים נפוצים כמו הסמארטפון, ואפילו פותח כלי סיוע טכנולוגי שפועל באמצעות בינה מלאכותית (Artificial Intelligence, או בקיצור AI).

    באופן כללי אפשר לומר שהבינה המלאכותית הביאה לקפיצת מדרגה בהנגשת ידע ובאפשרויות העומדות בפני אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה. היכולת של צ’אטבוט כמו ChatGPT לנהל שיחה “אנושית”, הזמינות שלו, והמגוון הרחב של המשימות שהוא מתוכנת לבצע (כמו כתיבת טקסטים, ניסוח מיילים, הפיכת טקסט לתמונה ולהיפך ועוד הרבה מאוד) פותחים עולם רחב של הזדמנויות חדשות, ומאפשרות חופש, עצמאות, ושיפור באיכות החיים, גם (או במיוחד) עבור מי שמתקשה לראות (וכמו כתב הברייל, גם ChatGPT לא פותח במיוחד כדי לתת מענה לצורך הזה…).

    הנה דוגמא מעניינת לפלטפורמת התנדבות בין לאומית, שעושה שימוש באמצעים טכנולוגיים (שיחת וידאו בסמארטפון) ולאחרונה התחילה לשלב גם שימוש בבינה מלאכותית:

    Be My Eyes אפליקציה חינמית לנייד שמחברת בין אנשים עם עיוורון או לקות ראייה למתנדבים, שמנגישים עבורם מידע חזותי דרך שיחת וידאו ב”לייב”, באמצעות יכולתם לראות ולתאר במילים סיטואציות שונות (לדוגמא: המתנדב מקריא עבור האדם עם העיוורון את הכתוב על תווית של מוצר בסופר שהוא מצלם, או מתאר עבורו מה רואים במרחב מסביבו או אפילו מתאר איך נראה מזג האויר בחוץ, לפי הצילום). נכון להיום פעילים באפליקציה למעלה מ-6.5 מיליון מתנדבים. התוכנית יצרה את הקהילה המקוונת הגדולה ביותר בעולם עבור אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה והיא אחת מפלטפורמת המיקרו-התנדבות הגדולות בעולם. מסקרן? לחצו כאן לצפייה בסרטון קצר שמסביר איך התוכנית פועלת.

    במרץ 2023 השיקה האפליקציה לראשונה מודל התנדבות חדשני- כלי טכנולוגי שמחליף את תפקידו של המתנדב האנושי! הוא מופעל על ידי ChatGPT-4 של OpenAI, המשתמשים יכולים לשלוח תמונות דרך האפליקציה לכלי ה-AI שיענה על כל שאלה לגבי התמונה ויספק סיוע ויזואלי מיידי למגוון רחב של משימות (בצורה דומה לשיחה שמתקיימת עם מתנדב/ת אנושיים בפלטפורמה הזו).

    מה שהופך את כלי ה-AI הזה למיוחד וחדשני כל כך זה ההקשר- רמת ההבנה שלו והיכולת שלו לנהל שיחה “אנושית”. לדוגמה, אם משתמש שולח תמונה של החלק הפנימי של המקרר שלו, כלי ה-AI יוכל לזהות מה יש בו, ונוסף לכך גם להסיק מה ניתן להכין עם המרכיבים האלו ולהציע אופציות למספר מתכונים כולל הדרכה שלב אחר שלב איך להכין אותם. לצפייה בסרטון שמדגים זאת לחצו כאן.

    כשכלי ה-AI לא מסוגל לענות על שאלה, הוא מציע למשתמשים באופן אוטומטי את האפשרות להתחבר באמצעות האפליקציה למתנדב אנושי לעזרה – מה שמבטיח שמקומם המכובד של המתנדבים נשמר (האפליקציה ממשיכה לעבוד בעיקר עם מתנדבים אנושיים, כלי ה-AI הוא פיתוח חדשני שנמצא כרגע בשלבי פיילוט).

    ובחזרה למתנדבים האנושיים (שהם כאמור עדיין רוב המתנדבים בתחום) ולתרומתם הרבה 😊

     

    הנה כמה אפשרויות להתנדבות בארגונים ועמותות למען אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה בישראל (או הזדמנות למחשבה על פיתוח שיתופי פעולה אם את/ה מנהלי התנדבות מתחום אחר):

    מגדל אור– מרכז רב שירותי, בפריסה ארצית, העוסק בקידום תפקודי, תעסוקתי, חברתי ורגשי של אנשים עם לקויות ראייה או עיוורון מתוך כוונה לאפשר לכל אדם לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בו.

    מה עושים המתנדבים?

    מסייעים בתחומי הדרכה, תרגום ואיתור חומרים מקצועיים, תפעול, העברת פעילויות פנאי והעשרה ועוד.

     

    המרכז לעיוור בישראל- ארגון גג של ארגונים הפועלים למען אנשים עם עיוורון. המרכז פועל לשילובם המלא של אנשים עם עיוורון בחברה הישראלית ולייצוגם בפני הרשויות הממלכתיות והציבוריות.

    מה עושים המתנדבים?

    מסייעים בליווי אישי לאדם עם עיוורון, באירועים למען אנשים עם עיוורון ובתפקידים אדמיניסטרטיביים. בנוסף, מתנדבים עם רעיונות ותחומי עניין נוספים מתקבלים בברכה.

     

    עמותת על”ה- פועלת לשיפור עצמאותם, הישגיהם האישיים והלימודיים ואיכות חייהם של אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה בישראל, במגוון פרויקטים.
    מה עושים המתנדבים?

    מסייעים להשתלבותם של עובדים עם עיוורון ולקויות ראייה, מלווים אנשים עם עיוורון ולקויות למידה שמתנדבים בשירות הלאומי אזרחי, מלווים אזרחים ותיקים, סטודנטים ותלמידים עם עיוורון ועוד.

     

    עמותת פעול”ה- פועלת לעורר את המודעות בנושא העיוורון, לקויות הראייה וקבלת השונה. בבסיס פעילותה השאיפה לשפר את איכות חייהם של אנשים עם לקויות ראייה בישראל ולספק להם הזדמנויות רבות יותר להשתלב בפעילות נורמטיבית בחברה.

    מה עושים המתנדבים?

    מסייעים בליווי אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה לפעילויות הסברה ולטיפולים הוליסטיים שהם מספקים למקומות עבודה ברחבי הארץ, בפעילויות פנאי, רכיבה משותפת באופני טנדם, ליווי אנשים עם עיוורון ולקויות ראייה לאירועים מגוונים המאורגנים בשיתוף עם העמותה, כגון סדנאות בישול, השתתפות באירועי ספורט, אירועי חג, טיולים ברחבי הארץ ועוד.

     

    אלי”ע – ארגון לקידום ילדים עם עיוורון או לקות ראייה. אלי”ע מחבקת, מכילה ומטפלת בילדים מכל קצוות הארץ, ללא הבדל דת וגזע.

    מה עושים המתנדבים?

    מסייעים באחד מחמשת הסניפים של הארגון באופן פרטני או בפעילויות ואירועי שיא בקבוצות. הארגון גם מקבל בברכה התנדבות מקצועית של חשמלאים, טכנאי מחשבים, אנשי שיווק, צלמים, מוזיקאים, מורים פרטיים ועוד.

     

    ולסיום, אם אתם אנשים עם עיוורון או לקות ראייה (ואולי בכלל ChatGPT הקריא לכם את הטקסט הזה…), או מתנדבים עם מישהו/י שיכולים להיעזר בכך- הנה כמה ראיונות מגניבים לכלים חדשניים של AI שיכולים להיות שימושיים (רוב הכלים תומכים בשפה האנגלית, מבוסס על “AI Powered Tools for People Who are Blind“) :

    VizLens: כלי שעוזר בקריאה של ממשקים מורכבים (כמו לוחות בקרה) המשתמשים יכולים לצלם את הממשק והכלי יקריא עבורם מה כל כפתור מייצג.

    ChatGPT: גם בלי קשר ל”מתנדב הווירטואלי” של Be My Eyes שהצגנו כאן, אפשר לקיים עם הצ’אטבוט שיחות קול, כך שבעצם אפשר להנות מכל מה שהעוזר הווירטואלי הפופולארי מציע…

    Envision Glasses: שילוב חדשני של Google Glass ו-ChatGPT, שהוליד AI “לביש”. המשקפיים כוללות מצלמה שמאפשרת להן לזהות חפצים, לקרוא טקסט ולהציע מידע והן מופעלות באמצעות פקודות קוליות.

    OKO AI Copilot for the Blind: אפליקציה מבוססת בינה מלאכותית שמסייעת לניידות ובטיחות בדרכים. היא מזהה תמרורים ורמזורים להולכי רגל ועושה שימוש במצלמה האחורית של הנייד כדי לשחזר את צליל הצפצוף במעברי חצייה, כדי להודיע למשתמשים מתי בטוח לחצות.

    דילוג לתוכן