ביטוח מתנדבים: מדריך ולומדה לרכז האבוד

תפקיד רכז המתנדבים דורש מיומנויות רבות: יחסי אנוש, פתרון בעיות, יצירתיות ושיווק. כן, והוא גם הפך לסוכן ביטוח זעיר בעקבות “ביטוח מתנדבים”. צרפנו לכם לומדה פשוטה ומאמר קצר לעשות קצת סדר בדברים
    הידעתם? ביטוח המתנדבים הישראלי, שנוסד על מנת לעודד התנדבות, הוא ביטוח המתנדבים הממשלתי היחידי בעולם, שממומן כולו מתקציב המדינה. הביטוח הזה, שמשווה את מעמדו של המתנדב לתנאיו של עובד לעניין הביטוח, הוא חיובי, חיוני וחשוב, אבל הוא גם גורם לרכזי התנדבות רבים כאבי ראש, בלבול רב ולא מעט ביורוקרטיה. מאמר זה נועד לעשות קצת סדר בבלגן, ולהסביר בקצרה את כל מה שצריך לדעת על ביטוח מתנדבים.

    מה זה ביטוח מתנדבים?

    ביטוח המתנדבים הוגדר כבר בשנת 1978 בתקנות הביטוח הלאומי, ומטרתו לעודד התנדבות. על מנת לעודד את המתנדבים, החל הביטוח לאומי לפצות מתנדבים שנפגעו תוך כדי ועקב פעולת ההתנדבות, על נזק גופני או נפשי שנגרם להם כתוצאה מהפגיעה – בדיוק כפי שהוא דואג לפצות את מי שנפגעו בעבודה. בהתאם, הוא גם מפצה על נזק שנגרם בדרך אל ההתנדבות וממנה.

    לכן, התשובה הפשוטה ביותר לשאלה מהו ביטוח מתנדבים היא שמדובר בהרחבה של ביטוח נפגעי עבודה, כך שכל מתנדב בזמן פעילות התנדבות מכוסה באותם תנאים כאילו היה עובד. ההבדל היחידי בין מתנדב לעובד הוא שבעוד העובד משלם תמורת הביטוח שלו וכך גם המעסיק שלו, למתנדב המדינה משלמת מקופתה עקב רצונה לראות את כולנו עוסקים בהתנדבות. משמעות הדבר היא כי לארגון ולמתנדב אין כל הוצאה על ביטוח זה – זהו ביטוח חינמי שניתן על ידי המדינה.

    מי יכול להיות מבוטח בביטוח מתנדבים?

    החוק ותקנותיו הגדירו מיהם הזכאים ליהנות מביטוח מתנדבים. על מנת לדעת אם האדם שעומד בפניך רשאי להיות מבוטח בביטוח המתנדבים של ביטוח לאומי, יש לשאול שלוש שאלות:
    1. האם הוא עומד בהגדרה ל”מתנדב” של ביטוח לאומי? כלומר, אדם הפועל ללא שכר (החזר הוצאות אינו נחשב כשכר) ולמען זולתו (לא קרוב משפחה או חבר נפש).
    2. האם הוא הופנה על ידי גוף ציבורי או ארגון שקיבל היתר להפניה? רשימת הגופים מפורטת בדף זה באתר הביטוח הלאומי.
    3. האם המטרה שלשמה הוא מתנדב הוגדרה על ידי המדינה כמטרה בעלת תועלת לאומית או ציבורית (על פי רשימת המטרות שבדף זה באתר הביטוח הלאומי)?
    בעוד בשתי השאלות הראשונות התשובה בדרך כלל ברורה לנו, בחלק השלישי המטרות נתונות לפרשנות ולכן ההמלצה היא בשלב ראשון לבדוק אם הנהנה מהפעילות (המוטב) מוגדר על פי אחת המטרות, ובמידה שלא – אם הפעילות עצמה מוגדרת באחת המטרות.
    חשוב לשים לב: פעילויות רבות ומשמעותיות לנו כקהילה וכחברה אינן מוכרות כהתנדבות לצורכי הביטוח, אך אין זה אומר שהן אינן חשובות וראויות לקידום. עם זאת, ראוי שמתנדב יֵדע את זכויותיו ויקבל את החלטה אם לעסוק בפעילות זו או לא לפי כל הנתונים, ולכן חשוב ליידע אותו אם הוא זכאי לביטוח על התנדבותו.

    כיצד מבטחים? שימו לב לפרטים

    על מנת לבטח מתנדב יש למלא “טופס הפניית מתנדב” לפני תחילת פעילותו של המתנדב. במידה שמדובר בפעילות חד פעמית ניתן למלא את פרטי המתנדבים בטבלה. יש לתת עותק של הטופס למתנדב ולשמור את המקור אצלכם. במידה שאינכם מוכרים על ידי ביטוח לאומי כ”גוף מפנה” לצורך ביטוח מתנדבים, יש לעבוד מול יחידת ההתנדבות ברשות המקומית, שתהיה עבורכם גוף מפנה, ולהעביר אליה רשימה מסודרת עם כלל הפרטים של המתנדבים שלכם. טופס ההפניה תקף לשנה ולכן יש לזכור לחדשו עם תחילת השנה החדשה (על מנת להקל על עצמכם מומלץ לחדש את כל הטפסים בתאריך מסוים גם אם טרם הסתיימה שנה). במידה שאדם נפגע במהלך ההתנדבות יש למלא טופס “תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה (211)”, ולהגישו יחד עם בדיקה רפואית וטופס הפניית מתנדב לסניף הביטוח הלאומי המקומי.

    עוד כמה תובנות מעניינות לסיום

    • מתנדב נחשב כל אדם ללא קשר לגילו ולאזרחותו, ובתנאי שפעולת ההתנדבות נעשתה בישראל. לפיכך, החוק חל גם על ילד בגן שמתנדב וגם על מתנדבי חו”ל שמגיעים לישראל.
    • בשעת חירום אין צורך למלא את טופס הפניית המתנדב לפני הפעילות (אם כי תמיד עדיף), וניתן אף לעשות זאת טלפונית.
    • קפצת לתוך האש להציל חיים? כל הכבוד, אתה לא רק גיבור אלא גם מתנדב. בדומה לשעת חירום, כל פעולה להצלת חיים מאפשרת את מילוי הטופס בדיעבד – לאחר הפעילות.

    ללומדה בנושא ביטוח מתנדבים

    תחום ביטוח מתנדבים הוא דינמי ולעיתים סבוך. אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ משפטי. לבירור שאלות ולפתרון בעיות פנו ליחידת ההתנדבות ברשות המקומית.
    דילוג לתוכן