אקטיביזם והתנדבות – המלצת צפייה

לאחרונה נחשפנו ללא מעט שיחות ואולי אפילו וויכוחים המבקשים להגדיר, האם אקטיביזם בכלל והמחאות שמתקיימות ברחבי ישראל בפרט, הן התנדבות.

הגדרת ארגון האומות המאוחדות למונח התנדבות, שאותה בחרה המועצה הישראלית להתנדבות לאמץ ואף ניסחה את שנתון ההתנדבות על פיה, מגדירה חמש קטגוריות התנדבות, שאחת מהן, היא אקטיביזם: פעילות קולקטיבית של קבוצה או של יחיד שנועדה להגביר את קולם של מי שנדחקים לשוליים ולשנות את הסטטוס-קוו, מתוך רצון להוביל לשינוי מדיניות, שינוי חברתי וצדק חברתי.

    לאקטיביזם יש חשיבות גדולה במשטר דמוקרטי והוא מהווה מרכיב מרכזי בפיתוח חוסן חברתי, אזרחי ודמוקרטי. לפי נתוני שנתון ההתנדבות הנתינה והאקטיביזם לשנת 2022, כ-37.2% מהישראלים פעלו בצורה יזומה לקידום שינוי ומדיניות ו/או שינוי חברתי בשנה האחרונה, וכ-16.5% מתוכם פעלו לקידום זכויות של אנשים עם מוגבלות- התחום בו בחרנו להתמקד כעת. אנחנו רוצות לעשות זאת באמצעות המלצה על סרט בנושא:

    “ואז ברברה פגשה את אלן” (Then Barbara Met Alan) 2022, בריטניה. זמין לצפייה בנטפליקס

    הסרט מבוסס על סיפורם האמיתי של ברברה ליסיקי ואלן הולדסוורת’, זוג אמני קברט בעלי מוגבלות, ממובילי המאבק של תנועת (DAN) Direct Action Network  שמחאתם קידמה באופן ניכר את המודעות לנושא של שוויון זכויות עבור אנשים בעלי מוגבלויות באנגליה בשנות ה-90.

    חברי תנועת DAN נאבקו לשינוי השיח הציבורי בנוגע לאנשים עם מוגבלויות, כאשר הסיסמאות הבולטות שלהם היו “זכויות, לא צדקה”, “משתינים על רחמים”, “שום דבר עלינו בלעדינו”(“Nothing about us without us״ ביטוי שמשמעותו שאנשים בעלי מוגבלויות צריכים להיות שותפים לקביעת המדיניות שנוגעת להם באופן ישיר) ולקידום שוויון זכויות בחוק עבור אנשים בעלי מוגבלויות.

    הסרט מציג את הכוח של קמפיין אקטיביסטי להשפיע על השיח הציבורי, דרך הצגת אחד הקמפיינים הבולטים של התנועה לקידום הנגשה של התחבורה הציבורית בלונדון בין השנים 1990-1993. הוא מראה כיצד חברי התנועה הצליחו להקים רשת של פעילים בכל אנגליה, באמצעותה הם ארגנו הפגנות ופעולות מחאה נוספות (כך לדוגמא פעילים כבלו עצמם לאוטובוסים באזיקים וחסמו כבישים מרכזיים בעיר). מעניין מאוד לראות ולהיזכר איך כל זה קרה לפני עידן הרשתות החברתיות, וכמה עוצמה יש בפעילות כזו.

    אי אפשר לכתוב על הנושא בלי להתייחס למצב בארץ. למרות המודעות הגוברת לנושא ניכר כי קיימים תחומים רבים שאינם נגישים מספיק לאנשים עם מוגבלות בישראל. רשת “לינק 20”, שפעילות ופעילים לקידום אנשים עם מוגבלות בישראל, מריצות קמפיינים מעולים בנושא! עוד באתר: https://link20.org/

    עוד על הסרט באתר IMDb https://www.imdb.com/title/tt16588654/

    דילוג לתוכן