שימור מתנדבים- הוכחות עדכניות מתחום המחקר

במאמר Predictors of turnover amongst volunteers: A systematic review and meta-analysis  (מנבאים של תחלופה בקרב מתנדבים: סקירה שיטתית ומטא-אנליזה”) שפורסם באוגוסט 2023 מביאים החוקרים תוצאות של סקירה שיטתית באמצעות מטא אנליזה של 117 מחקרים שונים, שבחנו גורמים לתחלופה של מתנדבים במקומות התנדבות. זה הניתוח המקיף ביותר שנעשה עד כה בנושא, והוא מבקש לבחון- מה המנבאים החזקים ביותר של תחלופה של מתנדבים? שיטת המחקר בה השתמשו החוקרים בדקה את הקשר בין תחלופה של מתנדבים ובין משתנים שונים שקשורים בהתנדבות, שנבחנו לאורך השנים בשדה המחקר של התנדבות.

    לפי הסקירה, משתנים שקשורים בעמדות (attitudinal variables) נמצאים בין המנבאים החזקים ביותר לתחלופת מתנדבים. באופן בולט- שביעות רצון בתפקיד, תחושת מחויבות רגשית, מעורבות ומחויבות לארגון. משתני הקשר שהראו את ההשפעות החזקות ביותר היו תקשורת, תמיכה מצד הארגון ואיכות הקשר בין המתנדבים והאחראי עליהם בארגון.

    החוקרים בנו מסגרת אינטגרטיבית בעקבות הממצאים:

    תרשים

    *המודל מציג קורולציות לפי ממוצע ציון אמיתי (p) בין תחלופה של מתנדבים ומגוון רחב של משתנים פסיכולוגיים, התנהגותיים והקשריים שנבדקו בספרות המחקר אודות מתנדבים. ככל שהמשתנים קרובים למרכז המודל, כך הקשר שלהם לתחלופה של מתנדבים גדול יותר.

     

    איך המודל הזה יכול לשמש אותנו?

    אנחנו יודעים שאם מתנדבים מרגישים שביעות רצון מתפקידם, מעורבות ומחויבות לארגון זה בהכרח ישפיע על ההחלטה שלהם להישאר ולהתנדב בארגון לאורך זמן. זה מחזיר אותנו בעצם לכך שניהול התנדבות מיטבי תורם בהכרח גם לשימור מתנדבים.

    בנוסף, חשוב לבחון את המשתנים הספציפיים שהארגון/מנהלי ההתנדבות יכולים להשפיע עליהם באופן ישיר כמו האופן בו מעוצבים תפקידי ההתנדבות, מנהיגות, מדיניות ופרקטיקות. מבין משתני ההקשר שנבדקו, פרקטיקות לניהול משאבי אנוש (HRM) וקשרים חברתיים היו בעלי

    ההשפעה החזקה ביותר על תחלופה של מתנדבים. כלומר, ארגון שרוצה לשמר את המתנדבים שלו צריך להשקיע בקיום תקשורת אינפורמטיבית ותומכת עם המתנדבים ומתן אפשרויות פיתוח.

    ההצעות הפרקטיות של החוקרים-

    • לדאוג לכך שהמתנדבים יקבלו תמיכה על ידי הארגון, הצוות והדמות הממונה עליהם בעת ביצוע תפקידם וירגישו שיש מי שמלווה אותם בעשייתם ומעריך אותה.
    • לדאוג לכך שהמשימות שמקבלים המתנדבים מאפשרות להם להרגיש שהם תורמים באופן פרודוקטיבי למען מטרת הארגון ומחוברים לעשייה שלו.
    • לתת למתנדבים אוטונומיה.
    • לאפשר למתנדבים לצמוח באופן אישי ומקצועי ולפתח מיומנויות חדשות (לדוגמא באמצעות הכשרות שונות, תוכניות לפיתוח מנהיגות וכו’).
    • וגם, כיוון שמוטיבציה, שביעות רצון ותחושת מעורבות הם מנבאים חזקים להישארות בתפקיד, חשוב שהארגון יבדוק באופן קבוע את התחושות האלו בקרב המתנדבים באמצעות משוב.
    • לסיום, החוקרים מעודדים מחקר המשך באמצעות הבסיס של המודל האינטגרטיבי שהם מציעים.

     

    המאמר הזה בעצם מביא ביסוס מחקרי לטענות המרכזיות שלנו לגבי שימור מתנדבים ולמה חשוב להשקיע בו. חשוב להיות מודעים לנושא ולוודא שהמתנדבים מקבלים מאיתנו את כל מה שדרוש להם כדי להרגיש טוב בתפקיד ובארגון ולהישאר איתנו לאורך זמן.

    לקריאת המאמר המלא היכנסו לכאן

    דילוג לתוכן