קו לעובד פועל במקביל בשלושה מישורים: במישור האישי- העלאת מודעות, העצמה וליווי פרטני לעובדים שאין להם כתובת אחרת. במישור הציבורי- פעילות מול הכנסת והממשלה לקידום חקיקה, אכיפה והצפת תופעות פסולות בשוק העבודה ובמישור החברתי- קידום מדיניות ציבורית המעניקה הכרה בזכויות עובדים מוחלשים והפיכת צדק חברתי למציאות של צדק תעסוקתי. בכל תחום וערוץ פעולה, למתנדבות ולמתנדבים יש תפקיד מרכזי- עשרות רבות של אנשים המקדישים מזמנם, ממרצם ומניסיונם כדי להבטיח שכל עובד ועובדת יקבלו את הזכויות המגיעות להם.
שוחחנו עם מיטל רוסו, מנהלת ההתנדבות בעמותה, כדי לשמוע על העשייה המגוונת, האתגרים והמשמעות העמוקה של התנדבות בארגון שפועל בחזית ההגנה על זכויות העובדים בישראל.
תוכלי בבקשה להציג את עצמך ואת התפקיד שלך בארגון?
מיטל רוסו, סמנכ”לית הארגון ואחראית בין היתר על ניהול ההתנדבות.
תוכלי לספר על ההתנדבות בארגון?
הפעילות של עמותת קו לעובד היתה מבוססת מאז ומתמיד על פעילות התנדבותית- מאז שהוקמה בשנות ה-90 ועד היום. כיום אנחנו 20 עובדות ועובדים בצוות וסביב ה-60-70 מתנדבות ומתנדבים. המתנדבים פעילים במגוון תפקידים- קבלת קהל בסניפים, מענה בקו החם והייעוץ האינטרנטי- במתן אינפורמציה וסיוע במיצוי זכויות, וכן בתחומי מחקר, תרגום, ליווי מול הרשויות, צילום ועריכה, סושיאל מדיה ועוד. יש לנו גם מנעד מאוד רחב של מתנדבים- פנסיונרים, צעירים, אנשים שהם בעלי התמחויות שונות, סטודנטים, אנשים שמגיעים מהרקע של משפטים, אומנים ועוד.
תוכלי לתאר את הפעילויות העיקריות שלך במסגרת תפקידך?
חלק מהתפקיד שלי כסמנכ”לית זה גם כל מה שקשור לניהול ההתנדבות, כשבעצם מי שנמצא בקשר רציף עם המתנדבים הן הרכזות שיש לכל תחום- כל אחת מול המתנדבים בתחום שלה. אני אחראית לגייס, להכשיר (את ההכשרות הכלליות) ולהיות “על זה”- ללוות, לוודא שהמתנדבים מרוצים, שהם נמצאים במקום הנכון, לארגן אירועי הוקרה, מתנות ועוד.
איך מגייסים מתנדבים?
מידי פעם אנחנו עושים קמפיינים אינטרנטיים של גיוס מתנדבים, דרך שיתופי פעולה שיש לנו עם קליניקות משפטיות במוסדות אקדמיים- אז מגיעים משם סטודנטים, וגם דרך הפייסבוק והרשתות החברתיות. קשה לגייס את המתנדבים, אבל הרבה פעמים אחרי שהם מגיעים הם פשוט נשאבים לעבודה- ונשארים.
איזו הכשרה עוברים המתנדבים?
אנחנו עושים “הכשרת עמיתים”- זאת אומרת מגיע מתנדב, מקבל אינפורמציה מהרכזת של המחלקה בה הוא בחר להתנדב ויושב עם מתנדבים אחרים עד שהוא לומד איך לעשות דברים לבד. מעבר לזה עושים גם הכשרות איטיות על נושאים כלליים כמו דיני עבודה ודיני הגירה. אנחנו מלמדים את כל התהליך של איך עושים חישוב שכר, איך בודקים זכויות- ממש מלמדים דיני עבודה, כל מה שהוא “פרה משפטי” בדיני עבודה המתנדבים שלנו יכולים לעשות. אז ככה שהם יוצאים מפה עם הרבה ידע- גם לחיים וגם כזה שרלוונטי לעבודות שונות בתחום.
מה האתגר המרכזי מבחינת ניהול מתנדבים במצב כזה?
גיוס מתנדבים זה האתגר. בגלל שההתנדבות אצלנו כוללת הכשרה ורכישת ידע, אנחנו צריכים אנשים שיש להם את האנרגיה לבוא ולעשות וללמוד, והרבה פעמים זה לא פשוט. וגם עם התמורות הנוראיות שיש פה בשנים האחרונות- המלחמה בשנתיים האחרונות ולפני זה הקורונה.. אני חושבת שבשימור מתנדבים אנחנו דווקא מצליחים, למרות כל הקשיים של התקופה הזו. זה מאוד קשור לאינטימיות ולתחושה שאתה רצוי, אהוב ומשמעותי. כלומר, “באתי בשביל הזה- ונשארתי בגלל הזה”. בלי מתנדבים ארגון קו לעובד לא יכול להתקיים- אז אני חושבת שזה באמת תחושת החשיבות שיש למתנדבים וזה שמשקפים להם כמה הם משמעותיים. אצלנו זה מאוד מאוד עוזר לשמר אותם, וגם עצם העובדה שיש לנו מתנדבים מאוד ותיקים (גם כאלה שמתנדבים כבר למעלה מ-20 שנה!)
יש סיפור או חוויה שקשורה להתנדבות בארגון שתרצי לשתף?
יש לנו הרבה סיפורים לא פשוטים שנקראים “הומניטריים”. אני יכולה לשתף על אישה שהגיעה אלינו שחלתה בסרטן מאוד קשה והייתה צריכה לעזוב את הארץ, ומתנדבת שלנו הצליחה להשיג לה את כל מה שהגיע לה- עזרה לה למצות את הזכויות שלה מא’ ועד ת’. זה מרגש ויש בזה משהו מעניין גם במובן הזה שהיא הצליחה לעזור לה למצות זכויות שאנחנו כארגון בעצם יצרנו עבור העובדות האלה כחלק מהעבודה שלנו לקידום חקיקה והכרה בזכויות עובדים במישור הציבורי, אז זה מחבר וממחיש את העשייה הרחבה שלנו כארגון.
נשמע ממש מרגש. משהו נוסף שתרצי להוסיף?
יש משהו בהתנדבות בקו לעובד שבאמת נותן את ההרגשה שאתה ממש יכול לתת את הזמן שלך למען האחר באופן כל כך- אני לא יכולה להגיד מילה אחרת חוץ מ-נדיב. זה חזק.
כל מתנדב/ת בקו לעובד מתקבל/ת בזרועות פתוחות ולב הומה! מתעניינים? לפרטים נוספים כתבו לנו : volunteers@kavlaoved.org.il
תודה רבה מיטל!