לכבוד “יום זכויות הפרט הבינלאומי” – איך התנדבות יכולה להיות כלי לקידום של מיצוי זכויות?

לכבוד “יום זכויות הפרט הבינלאומי”, שחל ב-29.8, יצאנו לבדוק איך התנדבות יכולה להיות כלי לקידום של מיצוי זכויות. לשם כך נפגשנו עם מנהלי שתי תחנות של שי”ל- שירות ייעוץ לאזרח.

    רקע קצר על שי”ל

    שי”ל הוא שירות של ייעוץ בנושאי זכויות, חובות, ושירותים העומדים לרשות האזרח. השירות זמין לכולם וניתן בחינם ובסודיות, על ידי צוות מתנדבים ועובדים בתחנות שי”ל הפזורות בארץ. השירות פועל במסגרת תחום מיצוי זכויות באגף למשאבי קהילה ועבודה קהילתית במשרד הרווחה והביטחון החברתי ומופעל בשיתוף הרשויות המקומיות (להרחבה).

    נפגשנו לשיחות מעניינות ומרגשות עם שולי יחיאל, מנהלת שי”ל בלוד וחגי ארי-עם, מנהל בהתנדבות של שי”ל בפרדסיה. הם סיפרו לנו על העשייה ההתנדבותית המדהימה למיצוי זכויות בתחנות, ועל כמה חשוב להעלות את החשיפה והמודעות ככה שכל מי שזקוק לכך יידע שיש לאן לפנות. הנה טעימות ממה שהם סיפרו לנו:

     

    נעים מאוד- שולי יחיאל

    נשואה ואמא ל-3 ילדים. נולדתי בלוד ויש לי חיבור מאוד חזק למקום. יש לי תואר שני בסוציולוגיה ואני עובדת קהילתית באגף לשירותים חברתיים בעיריית לוד, במחלקה לשירותי קהילה. בשנת 2001 הקימה עיריית לוד את שי”ל לוד ומאז אני מנהלת אותו ובנוסף אני רכזת נשים עירונית. אני מוצאת חובה נעימה להודות לראש העיר, עו”ד יאיר רביבו, על התמיכה והרוח הגבית, ועל החשיבות הרבה שהוא רואה בפעילות שי”ל לטובת תושבי העיר.

    תחנת שי”ל בלוד-

    בשיתוף איתי עובדות אליס לוי שהיא חלק משמעותי מתחזוק המתנדבים והשירות לפונים ורויטל מלכה שהצטרפה למשפחת שי”ל לאחרונה ומסייעת בכל מה שניתן. השירות הוא שירות שמבוסס על מתנדבים והם בעצם הלב של המקום. אנשים מגיעים לכאן עם הרבה מאוד עניינים והרבה מאוד שאלות שקשורות למיצוי זכויות. יש להם בעיות בביטוח לאומי, יש להם עניינים בעבודה, אישות, צרכנות, יחסי שכנים. זה יכול להיות דברים שהם עניין של חיים ומוות וגם דברים פשוטים. אנחנו פה כדי לנסות להתיר את הפלונטר ולראות מה אפשר לעשות. אנחנו עושים את זה באמצעות המתנדבים שלנו שמקבלים את הפונים כשהם מגיעים, נותנים תשומת לב, מציעים כוס מים ואז מקשיבים ועוזרים לפונים להבין מה הזכויות שלהם ואיך אפשר לעזור. זו השורה התחתונה של המקום הזה- קודם כל מישהו מאיר להם פנים ונותן להם תחושה שהם בבית, במקום בטוח- אנחנו כאן בשבילכם ואנחנו נעשה כל מה שאנחנו יכולים כדי לעזור לכם.

    המתנדבים-

    המתנדבים שלי הם מדהימים. יש לי 15 מתנדבים קבועים שמגיעים להתנדב יום בשבוע, חלקם מבוגרים, שהם בעצם מתנדבים ותיקים שהולכים איתי הרבה מאוד שנים, ויש מתנדבים שהם צעירים. בנוסף יש 4 עורכי דין מתנדבים שנותנים ייעוץ משפטי ראשוני ואם יש צורך אנחנו עוזרים למי שזכאי לכך לפנות לסיוע משפטי. יש לנו גם יועצת מס, יש לנו רואה חשבון. יש סטודנטים שמגיעים להתנדב תמורת מלגה. הכל בהתנדבות. בנוסף, יש גם פרויקטים וסדנאות למיצוי זכויות שאנחנו מעבירים כמו למשל סדנאות מידע למשפחות חד הוריות, להורים לילדים עם צרכים מיוחדים ועוד. יש לי מתנדבת שלמדה ייעוץ משפחתי ועכשיו היא מעבירה סדנה של ייעוץ משפחתי בחינם. הרבה מהפרויקטים נעשים בשיתופי פעולה עם ארגונים ומוסדות קהילתיים קשורים וכך גם מעלים את החשיפה לשירותים שלנו ומחזקים את הקשר עם הקהילה.

    השירות-

    המטרה היא באמת לתת את סל השירותים הרחב ביותר לטובת הפונים כדי לעזור להם להתקדם, ולעשות צעד בחייהם. מכירים אותנו ברוב השירותים בעירייה- ברווחה, בביטוח לאומי, במשרד הבינוי והשיכון, בבית משפט לענייני משפחה. אנחנו משתדלים שיהיה לנו קשר לכל השירותים ומכאן גם היכולת שלנו לפתור פלונטרים. מגיעות אלינו מעל 500 פניות בחודש, הרוב פניות דרך קבלת הקהל הפרונטלית, אבל יש אפשרות גם לפנות טלפונית. אנחנו פתוחים 4 פעמים בשבוע בשעות הבוקר לקבלת קהל. השירות הוא אחיד וזמין לכולם- ללא הבדל דת, גזע או מין. אם יש מכשול שפתי נעזרים במתורגמנים.

    על ההתמדה של המתנדבים-

    עצם זה שמתנדב מגיע פעם בשבוע קבוע ולא מחסיר זה בשבילי ההוכחה שהוא משמעותי, שהוא מוצא עניין בלהגיע לכאן, שהוא מרגיש שהוא נחוץ. מרגיש שהעשייה שלו היא משמעותית ושהוא נותן סיוע שהוא משמעותי. הפידבקים בהתאם- יש לנו סיפורים מדהימים, של אנשים שהגיעו אחרי שהיו בתקופה מאוד סוערת בחיים שלהם ואנחנו היינו חלק מהדרך שהם עברו ואחרי כמה שנים הם באים להגיד תודה. זה מאוד מרגש.

    כמובן שדואגים להוקרה-

    במהלך השנה מנסים לצ’פר את המתנדבים. סביב חגים הם מקבלים שי, ואנחנו עושים טיול פעם בשנה למתנדבים. בנוסף יש הכשרות במסגרת התחנה וגם הכשרות כלליות לכל התחנות, מנסים לתת להם כמה שיותר מידע וכלים שיעזרו להם לתת את השירות.

    בעקבות המלחמה-

    בעקבות המצב נוספו פרויקטים, למשל, פעם בשבוע הגעתי לשכונה שהיו בה מפונים מהדרום, עזרתי להם במיצוי זכויות, וגם גייסתי משם מתנדבים שיעזרו לי בתהליך. עשינו הרצאות בזום על מיצוי זכויות למילואימניקים. הרעיון הוא באמת לנסות להרחיב את היריעה כל הזמן, למצוא אוכלוסיות חדשות, למצוא שירותים חדשים. להנגיש את הזכויות, וכמובן להגדיל את מספר המתנדבים! (אז אם את/ה מאזור לוד ורוצה להתנדב בשי”ל- זה הזמן לפנות לשולי 😊)

    תודה רבה שולי!

    _________________________________

    נעים מאוד- חגי ארי-עם

    אני גר בפרדסיה, גמלאי משטרה כמעט ארבע שנים. פרשתי אחרי 32 שנים של שירות, הייתי קצין. נשוי, שלושה ילדים מדהימים, אישה מקסימה. עשיתי ארבעה תארים אקדמיים, שניים במשפטים ושניים בלימודי מזרח תיכון. החלטתי שאני יכול להרשות לעצמי לא לעבוד בעקבות כך שהתנהלתי כלכלית נכון, ולתת את מחצית חיי השנייה רק להתנדבות. זה משהו שהוא מאוד ממלא, מלא כוח, אני לא יודע להסביר, העניין הזה של “אתה מקבל יותר ממה שאתה נותן”- אתה לומד את זה רק כשאתה חווה את זה. ואני עושה את זה כמעט שלוש שנים, בשת”פ עם הרווחה בפרדסיה, המנהלת, עובדים סוציאליים ומתנדבים מדהימים! לפני שנה פתחנו גם סיירת תיקונים דרך שי”ל.

    איך נראה יום פעילות בשי”ל פרדסיה?

    היום מתנהל כך, בעיקרון אנחנו פותחים פעם בשבוע, יום שלישי בין השעות 9:00-12:00, כשבפועל, מה שחשוב בכלל השירותים של לתת סיוע לאנשים, זה הנגשה. זה אומר שאנחנו מנגישים את השירות שלנו 24/7, זה אומר שגם אם אני לא נמצא שם, אפשר לשלוח אליי פנייה מקוונת, באמצעות קישורית, או באמצעות ברקוד, או באמצעות הרווחה, ואנחנו מעבירים את הפנייה אונליין מיידית. מרגע שאני מקבל פנייה, לפעמים עד שעה היא כבר נמצאת אצל היועץ, ולפעמים באותו יום הוא פותר את הבעיה. אנחנו משתדלים שהמענה יהיה מקסימום עד שבוע ימים. אני יכול לומר לך שמתוך כמעט 140 פניות שקיבלנו השנה, מתחילת השנה, טיפלנו ב-138!

    על התפקיד כמנהל שי”ל-

    אני אחראי על ניהול של 20 מתנדבים. אני זה שמגייס את המתנדבים, זה שמראיין אותם, זה שמקבל את הפניות, מזין אותן, אני זה שסוגר את הפניות אחרי סיום הטיפול וזה שעושה את המפגשים למתנדבים. יש לי 14 יועצים מקצועיים, שנותנים ייעוץ בנושא בדיני עבודה, בדיני משפחה, הוצאה לפועל. כולם מתנדבים. כל כך טוב לי, ויש מעטפת כל כך מדהימה, שאני ממש נהנה. אני אוטוטו שנתיים וחצי בתפקיד, עם כמעט 550 פניות, שזה לא מעט, ביישוב קטן. אני יכול לומר לך שבהתחלה המועצה לא האמינה בכלל שהמיזם הזה יתרומם, והיום יש לו מקום של כבוד.

    השימור של המתנדבים-

    השימור של המתנדבים הוא חשוב, אז אני משתדל להיות איתם בקשר, אני משתדל לעדכן אותם כל חודש לגבי מה עשינו במהלך אותו חודש, אנחנו עומדים על ממוצע פניות בכלל לא רע! אבל חשוב לי להגביר את החשיפה, שאנשים ידעו שיש להם כאן אוזן קשבת. יש לנו את הכלים, מבחינת המתנדבים.

    המפגש עם הקהילה-

    האמת היא שבגלל שכל השנים בהן עבדתי הייתי יוצא מוקדם בבוקר וחוזר בערב, לא הכרתי את השכנים פה בכלל. ופתאום בארבע שנים האחרונות, אתה מגלה שיש פה אוכלוסייה מדהימה, שזה מחמם את הלב. אני יכול לומר רק שביום שהפצתי שאני מחפש מתנדבים, פנו אליי עורכי דין, רואי חשבון וכלכלנים. יש פה אנשים מאוד מוכשרים, אנשים עם רצון ונתינה. שזה לא מובן מאליו. ואני עצמי בנתינה הזאת, ממש מתרגש. אני מתרגש כל יום. על כל סיוע שאנחנו עוזרים, זה מרגש. ההיענות של המתנדבים יותר מרגשת אותי, כי בלעדיהם אני כלום. הפידבקים מדהימים, יש לנו פה מכתבים, את לא מבינה, קבלנו לאחרונה מכתב ממישהי שקבלה סיוע ממתנדב, היא כתבה שהמתנדב הוא מלאך ששלחנו לה מהשמיים, ושהוא החזיר לה את האמון בבני אדם, ויש כל מיני מכתבים כאלה מרגשים ונחמדים. בסך הכל התנדבות זה משהו מדהים.

    תודה רבה חגי!

    ______________________________________________

    אחרי ששמעתן/ם על הפעילות ההתנדבותית המרגשת שקורית בשי”ל לוד ופרדסיה, זו הזדמנות להזכיר שיש למעלה מ-80 תחנות שי”ל שפזורות בכל הארץ. אם את/ה מחפש/ת התנדבות משמעותיות בנושא של קידום זכויות זה מקום מצוין להתחיל בו! וכמובן, במיוחד ביום זכויות הפרט- אם את/ה מכיר/ה מישהו שזקוק לסיוע במיצוי זכויות- תוכלו להפנותו/ה לתחנת שי”ל באזורכם.

    דילוג לתוכן