התנדבות נוער היא לא רק דרך לרתום את הנוער כדי להשפיע על החברה. היא כבר הוכחה כמפתחת ומשפרת מיומנויות אישיות ומסייעת ליצירת תחושת סיפוק. במאמר זה נדון בפן נוסף בהתנדבות נוער: השפעתה על פיתוח קריירה בעתיד
בכל דור זה קורה מחדש: דור המבוגרים רואה את פגמי הדור הבא ומכנה אותו בשמות: דור האספרסו, דור ה-Y, דור הסתלבט ועוד כינויים מכינויים שונים. אבל האמת היא שלכל דור יש גם חוזקות שלא אפיינו את קודמו. חלק גדול מהנוער של היום, למשל, רוצה להשפיע על הסביבה שלו ומוכן להשקיע בכך מאמצים.
התנדבות היא כלי שמתחבר ישירות לרצון הזה של הנוער להשפיע על הסביבה. אולם הפועל היוצא הוא שהנוער המתנדב לא רק תורם לסביבה ולקהילה אלא תורם גם לעצמו. התנדבות משפרת את הדימוי העצמי, את הביטחון העצמי ואת תחושת המסוגלות והסיפוק של הנוער המתנדב.
פן נוסף של התנדבות נוער שנחקר רק בשנים האחרונות הוא הקשר בין התנדבות בני נוער לבין השתלבות עתידית מוצלחת בעולם התעסוקה. מחקרים אלה בודקים, בעיקר, אם במסגרת ההתנדבות מפתחים בני הנוער יכולות ומיומנויות וצוברים התנסויות וידע רלוונטיים להצלחה עתידית בעולם התעסוקה.
מתברר שכדי לחבר בצורה מיטבית בין ההתנדבות לבין המיומנויות והידע הנצברים במהלכה ורלוונטיים לעולם התעסוקה, כדאי לעבוד במתודולוגיה מסודרת. כך, למשל, על הארגון שבו מתנדבים בני הנוער לחדד לעצמו מה הפוטנציאל של כל תפקיד לפיתוח מיומנויות, כיצד האופן שבו מתבצע התפקיד בפועל תורם לפיתוח אותן מיומנויות וכיצד לסייע לבני הנוער לחבר בין התפקיד ההתנדבותי לבין ניסיון תעסוקתי. חוברת הדרכה שפותחה על ידי צוות תחום ההתנדבות בג’וינט ישראל מציעה כמה כלים שיסייעו ביישום המתודולוגיה: “התנדבות ככלי לחיזוק מיומנויות תעסוקתיות בבני נוער“. להלן נסקור כמה כלים מאותה חוברת.
לסיכום: התנדבות נוער אינה רק כלי להגשמה עצמית לפיתוח מיומנויות ולהשפעה על החברה. היא גם דרך מצוינת להתחיל את עולם התעסוקה עם ניסיון, ידע ומיומנויות. כארגון מתנדבים, עלינו לחדד פן זה בהתנדבות ולסייע לדור המתנדבים הצעירים האכפתי שלנו למצות את המיטב מההתנדבות.