התנדבות בתחום איכות הסביבה- על הקשר בין סביבה, קהילה וחינוך

לרגל “יום איכות הסביבה הבינלאומי” שחל ב-5.6.2024 בחרנו לספר לכם על פרויקט התנדבותי מקסים, המבוסס על חינוך סביבתי ומעורבות בקהילה, כמענה לאי שוויון.

    הפרויקט התפרסם במסגרת מאמר בשנת 2022, שנקרא One Person Cannot Change It; It’s Going to Take a Community’: Addressing Inequity through Community Environmental Education כלומר- אין באפשרותו של אדם אחד להביא לשינוי- זה דורש קהילה שלמה. וזה אכן מה שקרה- בכמה שכונות בשיקגו, המתאפיינות באיכות סביבה ירודה במיוחד (בעיקר זיהום אויר מתנועה רבה של משאיות ושרפת סולר במפעלים) ובעקבות כך גם שיעורים גבוהים של תופעות בריאותיות כמו אסתמה ומחלות בדרכי הנשימה לצד תופעות של השמנת יתר וסכרת.  בשכונות אלה הוחלט להפעיל פרויקט מרגש, בשם  “מתנדבים בניטור אוויר” (VAM), זאת במטרה להוביל לשינוי קהילתי רחב במצב.

    על הפרויקט “מתנדבים בניטור אוויר” –

    במסגרת הפרויקט הוכשרו מתנדבים מתוך הקהילות עצמן (מהשכונות השונות) להשתמש במכשירים נגישים לניטור אוויר (זמינים ובעלות נמוכה) במטרה למדוד את רמת זיהום האוויר, ובנוסף גם למדו על החשיבות של נושא איכות האוויר לסביבה ולבריאות ועל תופעות נוספות שקשורות באיכות הסביבה וקיימו שיח ולמידת עמיתים בנושא. לאחר מכן עברו המתנדבים לשלב החינוך הסביבתי, ההסברה בקהילה. בשלב זה לימדו המתנדבים את חברי הקהילה האחרים על ניטור אוויר ועל החשיבות של איכות האוויר המקומית לבריאות ולסביבה ובחנו מחדש את היחסים של הקהילה שלהם עם המגזר העסקי. הם גם פיתחו יחד אסטרטגיות לשיפור איכות האוויר והבריאות בקהילה והניעו פעולה קולקטיבית ליצירת סביבה בת קיימא ושוויונית יותר. זאת אומרת- הובילו שינוי קהילתי רחב בנושא!

    מה קיבלו המתנדבים מהפרויקט-

    במהלך הפרויקט רכשו המתנדבים מיומנויות חדשות והתאימו מיומנויות קיימות להקשרים חדשים, ביניהן כאלה שקשורות בתחומי המדע והטכנולוגיה, סביבה וקיימות, תקשורת בין אישית, וכן הגדילו את המעגל החברתי שלהם. מעבר לכך- הם הפכו לסוכני שינוי בקהילה! הם הפכו מחוברים יותר לקהילה בה הם חיים, והפכו להיות בעלי השפעה על עתידה- שזו תחושה מעצימה מאוד. המעורבות הגבוהה של המתנדבים בשני התחומים- הסביבה והקהילה, היא שתרמה ליכולת שלהם לרתום את חברי הקהילה שלהם לקחת חלק בשינוי. יש לכך גם יכולת להמשיך ולצמוח בעתיד- תוצרי הלמידה של הפרויקט יכולים גם לתרום להבנה מחודשת של הסביבה המקומית ולפיתוח רעיונות חדשים לטיפול בבעיות איכות סביבה קיימות, על בסיס קהילתי.

     

    התנדבות בהקשר של חינוך-סביבה-קהילה

    המאמר מדגיש את החשיבות של התנדבות בהקשר של חינוך-סביבה-קהילה ואת היכולת שלה לקדם חברה צודקת ושיוונית יותר, ועם איכות סביבה גבוהה יותר. במקרים רבים מאמצים של אנשים בודדים אינם מספיקים כדי להביא לשינוי משמעותי, אבל כשנעשית פעילות קהילתית רחבה הכוח להביא לשינוי גדול בהרבה! הדבר מחזק את הטענה ששינוי בר-קיימא דורש השתתפות ותמיכה אקטיבית של הקהילה כולה, ואנחנו כבר יודעות שלהתנדבות יש תפקיד מכריע בטיפוח מעורבות קהילתית והנעה לפעולה קולקטיבית למען עתיד טוב יותר.

    דילוג לתוכן