התנדבות ומעורבות חברתית לרגל יום נלסון מנדלה הבינלאומי

יום נלסון מנדלה הבינלאומי, נועד לקדם את הרעיון שלכל אדם יש את הכוח לשנות את העולם ואת היכולת להשפיע עליו. היום מצוין כל שנה בתאריך ה-18.7, יום הולדתו של נלסון מנדלה, וקורא להמשיך במורשתו, באמצעות התנדבות ומעורבות חברתית. כל שנה נבחר נושא ייחודי לקמפיין, כאשר המטרה הכללית היא לעודד אנשים ברחבי העולם לפעול ולקחת חלק בעשייה התנדבותית בנושאים של מאבק בעוני וקידום שלום, פיוס וגיוון תרבותי.

    הנושא הנבחר השנה (MandelaDay2024#) הוא Itisstillinyourhands# ציטוט מתוך מילותיו של מנדלה “It is still in your hands, to combat poverty and inequity” (זה עדיין בידיים שלך, להילחם בעוני ובחוסר השוויון) והמסר המרכזי הוא שהאחריות החברתית היא של כולנו, וכל אחת ואחד יכולים להביא לשינוי וליצירת עולם טוב יותר. בשנתיים האחרונות קרן נלסון מנדלה הקדישה את רוב משאביה לרגל יום זה ליוזמות שקשורות בהתמודדות עם משבר האקלים והשפעתו על הביטחון התזונתי בעולם. אפשר להבחין בהתחזקות הדגש על עשייה בפרספקטיבה גלובלית, ועל פעילות עם השפעה רחבה כמו פרויקטים של הקמת גינות קהילתיות שמאחדות מגזרים שונים באוכלוסייה ומעודדות יצירת שיתופי פעולה מתמשכים ביניהם.

    יום נלסון מנדלה הרשמי צוין והוכר לראשונה על ידי האו”ם בשנת 2009. מעניין לראות את התהליך שעבר הקמפיין- בשנים הראשונות הקמפיין המרכזי היה “67 דקות של שירות” והרעיון מאחוריו היה שמנדלה פעל 67 שנים למען צדק חברתי ולכן, לציון זכרו, כל אחת ואחד יתרמו ביום הזה 67 דקות מזמנם לשירות התנדבותי למען הקהילות שלהם. אנשים רבים בחרו לעשות זאת באמצעות פרויקטים של התנדבות אפיזודית, שכללו פעילויות כמו צביעת מבנים ציבוריים, ניקיון רחובות או הכנת כריכים וחלוקתם. בעקבות כך, נוצר שיח ביקורתי אודות ההשפעה של התנדבות אפיזודית לטווח ארוך על הקהילות בהן היא מתבצעת. המתנגדים טענו שהתנדבות מסוג זה איננה מייצרת שינוי “בר קיימא” בעולם, אלא מעודדות צורת נתינה של עשיית טוב נקודתית (“do-goodism”) שלא נותנת מענים רחבים לתופעות חברתיות. זאת הסיבה שהמארגנים החליטו לשנות את הקמפיין ולעודד עשייה יומיומית של אנשים עבור הקהילות שלהם. אולם, כעת, מציינים באתר הרשמי של יום נלסון מנדלה, כי בשנים האחרונות מתחזקת ההכרה גם בחשיבות של התנדבות אפיזודית למען הקהילה, ביכולת יוצאת הדופן שלה להפגיש בין מגזרים שונים, לספק תמונת מצב חברתית-קהילתית ולעורר שיח רחב על סוגיות של צדק חברתי בקהילה. גם הקריאה לפעולה באתר מייצגת את השינוי התפיסתי שמכיר גם בחשיבות הרבה של ההתנדבות האפיזודית- לקראת יום נלסון מנדלה הבינלאומי לשנת 2024 הם מזמינים כל אחת ואחד לתרום לקהילה בכל דרך- נטיעת עץ, התנדבות ממושכת או תמיכה בקידום שינוי, ומדגישים כי כל פעילות מקדמת את החשיבות של היום הזה.

    יום נלסון מנדלה והשיח המעניין שהוא מייצר סביב נושא ההתנדבות, מתחבר לשתי מגמות בולטות המעצבות את ההתנדבות בהווה ובעתיד שזיהינו לאחרונה- החשיבות של ההתנדבות ככלי לשינוי חברתי והתנדבות להתמודדות עם משברים גלובליים. ניכר כי בשנים האחרונות, כחלק מההתחזקות הגלובלית של האקטיביזם, גם ההתנדבות מושפעת והופכת לממוקדות יותר במטרה, כאשר אנשים מחפשים הזדמנויות שמתחברות לערכים האישיים שלהם ומציעות חוויות התנדבות המייצרות השפעה ומקדמות שינוי חברתי. מגמה זו משתלבת היטב עם תהליכי גלובליזציה, המייצרים בתורם פעילות אקטיבית של מתנדבים, המבקשים להתנדב על הרצף שבין המקומי לבינלאומי, למיגורם של משברים גלובליים. זה בא לידי ביטוי בין היתר בעלייה בהתנדבות בתחומי קיימות וסביבה ובעלייה בהתנדבות בינלאומית.

    יום נלסון מנדלה הוא הזדמנות להיווכח בעלייה בפועל של מגמות התנדבות אלו בשנים האחרונות ולאופן בו הן באות לידי ביטוי בקמפיינים חברתיים בינלאומיים. זאת לצד מגמת העלייה בהתנדבות האפיזודית וההכרה הגוברת בחשיבותה. וכמובן, הוא מזכיר לכולנו את האחריות שלנו לקדם שינוי בקהילות שלנו ולהפוך את העולם הזה למקום טוב יותר, באמצעות התנדבות.

    דילוג לתוכן