White Silk Background
רשימת לוגואים:
השולחן העגול הרב מגזרי במשרד ראש הממשלה, משרד הרווחה והביטחון החברתי, המועצה הישראלית להתנדבות, סהר, בשביל החיים, אוניברסיטת אריאל בשומרון, אוניברסיטת רייכמן

טראומה משנית בקרב

מתנדבים ומתנדבות

גורמים, סימני אזהרה ודרכי התמודדות

הכלי נכתב על ידי ליאורה ארנון- המועצה הישראלית להתנדבות; ד"ר ניר ויטנברג- עמותת סהר-סיוע והקשבה ברשת ובית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת אריאל בשומרון; דבי צפתי, שגית סלומון לוי וד"ר מאיה יוהן ברק- עמותת בשביל החיים; פרופ ענת ברונשטיין קלומק מבית הספר לפסיכולוגיה באוניברסיטת רייכמן ובעזרתה של ד"ר אסתר זיכלניסקי מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטת אריאל בשומרון.


הכלי עובד ממגוון מקורות ומחומרים משותפים של הארגונים הכותבים והשולחן העגול הרב מגזרי במשרד ראש הממשלה, על מנת להתאים בצורה ייחודית לארגונים ורשויות המפעילים מתנדבים ומתנדבות.

White Silk Background

מדינת ישראל נתונה בימים האחרונים במלחמה עקובה מדם, כאשר העורף הוא החזית, וישנן אבדות רבות בנפש ואי וודאות.

מציאות טראומטית זו משפיעה על כל אחת ואחד, אך היא נותנת את אותותיה ביתר שאת בקרב מתנדבים ומתנדבות שפועלים בתפקידים שונים, אשר במסגרתם הם נחשפים למראות קשים, עדויות כואבות ומפגשים אנושיים מעוררי דחק.


כמנהל או מנהלת התנדבות, יתכן ומתנדביך פועלים כעת עם אוכלוסיות שחוו טראומה ועל כן, הם בסיכון להתפתחותה של טראומה משנית. כלי זה יסייע לך להכיר מהי טראומה משנית, מה ניתן לעשות כדי לנסות ולמנוע אותה ומהם סימני האזהרה לזיהויה. חשוב לציין כי כלי זה נכתב עבור מנהלי ומנהלות התנדבות שמפעילים מתנדבים שאינם אנשי מקצוע בתחומי הטיפוליים.


עמוד 2

1

White Silk Background
White Silk Background

מהי טראומה משנית?

טראומה מתוארת כאירוע המאיים על שלמותו הפיזית והנפשית של אדם. המדובר לרוב בתגובה רגשית לאירוע שבו האדם חווה סכנה מיידית לעצמו או לאחרים שאיתו. דוגמאות לטראומה הנן קרב מלחמתי, אירוע טרור, תאונת דרכים, אונס וכיו"ב. טראומה יכולה להיווצר כתוצאה מאירוע בודד, אך גם כתוצאה מאירוע מתמשך או בעקבות סדרה של אירועים.


טראומטיזציה משנית (secondary traumtization) היא מושג המתייחס למצוקה רגשית ופסיכולוגית שחווים אנשים שנחשפים בעקיפין לאירוע טראומטי שנחווה על ידי אדם אחר, גם אם לו עצמו לא נשקפה כל סכנה. החשיפה החוזרת ונשנית לחוויות טראומטיות של אחרים מעוררת שינוי הדרגתי או שיבוש במחשבות, באמונות ובמצבם הנפשי, וכך עלולים הנחשפים לחוות סימפטומים טראומתיים משלהם, מתוך האזנה לחוויות הטראומתיות ומתוך עדות לכאב, הפחד והאימה שספגו ניצולי הטראומה בעצמם.


תופעה זו יכולה להשפיע באופן משמעותי לא רק על אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש, אלא גם על מתנדבים ומתנדבות העוסקים בפעילויות עזרה עם אנשים שעברו טראומה. מתנדבים ומתנדבות הנחשפים ללא הרף לסיפורים ולחוויות של נפגעי טראומה, עלולים עם הזמן לחוות עומס רגשי, אשר יכול לגבות מחיר שישפיע על רווחתם.


הכרה בטראומה משנית היא חיונית, שכן זיהוי מוקדם מאפשר התערבות ומניעה בזמן.


White Silk Background

מדוע נוצרת טראומה משנית בקרב מתנדבים ומתנדבות?

מתנדבים ומתנדבות הפועלים עם אוכלוסיות בטראומה עלולים לחלוק את הנטל הרגשי של מוטבי ההתנדבות שלהם. אותן תכונות המניעות את המתנדבים והמתנדבות וההופכות את התמיכה שלהם לבעלת ערך משמעותי, כגון אמפתיה, שיח בגובה העיניים, תחושת שותפות גורל, שיח מקרב, דווקא מגדילות פעמים רבות את הסיכון לטראומה משנית.


למתנדבים ולמתנדבות, בהשוואה לאנשי מקצוע הפועלים בתשלום, לרוב יש הכשרה או ניסיון נמוכים יותר, מה שעלול להפוך אותם לפגיעים להשפעות של טראומה משנית. יתרה מזאת, בשונה מאנשי מקצוע הפועלים בסמכות פורמלית, ייתכן ולמתנדבים ולמתנדבות לא תהיה גישה לאותה רמה של תמיכה ופיקוח, מה שעלול להחמיר את הפגיעות שלהם.


עמוד 4
White Silk Background

המלצות לפעולות ארגוניות שיסייעו במניעת התפתחות טראומה משנית

ההמלצות הבאות מתמקדות בתהליכי ניהול התנדבות שהוכחו מחקרית כמסייעים לצמצם עד כמה שניתן את הסיכון להתפתחותה של טראומה משנית:


White Silk Background

התאמה בין המתנדבים והמתנדבות לבין המשימה

לא כל מתנדב או מתנדבת מתאימים לביצוע כל משימה. במרבית המקרים בשעת חירום אין די משאבי זמן לתהליך מיון מעמיק ומדוקדק. עם זאת, תפקידי התנדבות הכרוכים בפעילות ישירה עם נפגעי הטראומה, דורשים משאבי התמודדות חשובים עבור כל מי שיבצע אותם. לכן, מומלץ:


o שיבוץ המתנדבים והמתנדבות: להשתדל לשבץ לתפקידי התנדבות הכרוכים בפעילות ישירה עם נפגעי טראומה, מתנדבים ומתנדבות שיש עמם הכרות מוקדמת ו/או בעלי ניסיון מוכח בפעילות דומה בעבר.


o הגדרת תפקיד ברורה: לספק למתנדבים ולמתנדבות תיאור תפקיד מדויק ומפורט עד כמה שניתן, על מנת שיוכלו לקבל החלטה אינפורמטיבית האם תפקיד התנדבותי זה תואם את אישיותם, את כוחותיהם ויכולותיהם.


o פעילות בזוגות/קבוצות: מומלץ לחלק את המתנדבים והמתנדבות לצוותים ולאפשר להם לפעול יחד ולא לצאת לפעילות לבד.

6

White Silk Background

הכנה מנטלית לקראת היציאה להתנדבות

חיזוק תחושת השייכות וחיזוק הלכידות בין המתנדבים והמתנדבות

מתנדבים ומתנדבות בעלי תחושה של קשר עם הארגון או הקהילה נוטים יותר להרגיש מרוצים ולפתח פחות מצוקה סביב פעילות בשעת חירום. לכן מומלץ להקדיש חלק מתהליך ההכנה המנטלית לחיזוק תחושת השתייכותם לקהילת ההתנדבות הקיימת.

בנוסף, אם צוות המתנדבים והמתנדבות אינו אורגני ואין בניהם היכרות מוקדמת, יש לבצע סבב היכרות כדי לקדם יצירת לכידות בין המתנדבים והמתנדבות שיפעלו יחד. בנוסף, חלוקת חולצה או כובע ותג המזהה את המתנדבים כשייכים לרשות/לארגון, יסייעו כולם לחיזוק תחושה השייכות וליצירת “גאוות יחידה”.


חיזוק תחושת המשמעות והנחיצות של המתנדבים והמתנדבות

על אף שהדבר נראה מובן מאליו, ההכנה המנטלית היא הזדמנות חשובה להעניק משמעות ערכית לעשייה של המתנדבים והמתנדבות, להדגיש את הנחיצות שלהם ואת החשיבות הרבה המיוחסת לתפקידם ולחזק את בחירתם לפעול. יתרה מזאת, חשוב כי המתנדבים והמתנדבות בעצמם יחדדו את המשמעות שהם מייחסים לפעילות שלהם, שכן עשייה מתוך מציאת משמעות עשויה לסייע להם ולהן בעת התמודדותם עם מצבי דחק. לפיכך, חשוב למצוא דרכים לחבר את העשייה והפעילויות השונות למטרת העל ולוודא כי תחושת המשמעות של המתנדבים והמתנדבות קיימת. יש לקחת בחשבון גם את המניעים של המתנדבים והמתנדבות להתנדבות ולנסות לחבר את ההתנדבות למניעים האישיים שלהם ושלהן, כגון תחושת משמעות מתוך האפשרות לסייע לאחר, תחושת הקלה עצמית כאשר עוסקים בפעילות עבור האחר (דבר שמקל על הכאב או החרדה האישית), חיזוק הידע והמיומנויות שלהם ושלהן בתקופת ההתנדבות ועוד.


הכנה מנטלית היא פעילות הדרכה או הכשרה, שחשוב לבצע בטרם יציאת המתנדבים והמתנדבות לביצוע משימתם. תכליתה של ההכנה המנטלית היא לצייד אותם ואותן במידע בהיר בדבר המשימה ובכלים להתמודדות רגשית עם המשימה, על-ידי מתן ידע, תיאור תרחישים אפשריים וחיזוק החוסן שלהם.


מחקרים מראים כי מודעות לאתגרים ומורכבויות שבהם מתנדבים ומתנדבות עלולים להיתקל בזמן פעילותם, עשויה להפחית את ההשפעה של שחיקה ומתח טראומטי לאורך זמן.


להלן דגשים מומלצים לביצוע ההכנה המנטאלית:


חיזוק החוסן של המתנדבים והמתנדבות

חיזוק תחושת הבטחון והאמונה של המתנדבים והמתנדבות שיש להם היכולת להתמודד עם המצב וזיהוי מיומנויות התמודדות חיצוניים ופנימיים, ומקורות תמך. חשוב לחזק את האמון שלהם ושלהן בכישוריהם להתמודד עם קשיים שיעלו לנוכח המצב. בקישור זה מגוון כלים עבור המתנדבים, שייסעו בחיזוק חוסן.


7

White Silk Background

מידע רלוונטי וחיוני:

חשוב לצייד את המתנדבים והמתנדבות בכל מידע רלוונטי אודות האוכלוסייה אותה הם יפגשו ולמה לצפות במפגש עמה. על המידע להיות ממוקד וברור ויש לצמצם במידת האפשר את אי הודאות ואת הפער בין מה שהם והן חושבים או מדמיינים שיפגשו, לבין המציאות. חשוב לצייד את המתנדבים והמתנדבות בכללי "עשה ואל תעשה" עקרוניים המבוססים על ההכרות עם האוכלוסייה שנפגעה כתוצאה מהאירוע הטראומטי והצרכים שלה בעת הזו. ניתן להעזר בדוגמא שבכלי בקישור זה.


מקרים ותגובות

חשוב להכין עבור המתנדבים והמתנדבות מגוון של תרחישים, מקרים ותגובות אפשריות- קרי, לצייד אותם במגוון כלים שיסייעו להם בהתמודדות עם מגוון מקרים בהם הם עלולים להיתקל. בקישור זה דוגמא לכלי מקרים ותגובות שכזה.

נרמול תחושות שונות תוך כדי העבודה ולאחריה:

חשוב לתת למתנדבים ולמתנדבות תחושת לגיטימציה לאפשרויות שיחושו מגוון תחושות ולאפשרויות לביטוי רגשי של תחושות אלה. חשוב להעביר את המסר כי תגובות רבות שהם חווים הן טבעיות ונורמליות למצב שאינו נורמלי, ולעודד אותם ואותן לשתף אם חלה החמרה שלהם. חשוב לצייד את המתנדבים והמתנדבות במענים אליהם ניתן לפנות בארגון ומחוצה לו, כדוגמת קווי סיוע או מענים בקופות החולים.


חיזוק מקורות התמיכה הטבעיים:

בני האדם הם יצורים חברתיים ומשאבים רבים המשרתים אותם ביום יום ובחירום נשענים על אינטראקציות בין-אישיות. לפיכך, עודדו את המתנדבים והמתנדבות לשמור על קשר עם מתנדבים ומתנדבות אחרים ועם בני המשפחה שלהם ושלהן, לכל אורכה של ההתנדבות.


Hand Drawn Circle Illustration

8

White Silk Background

קביעת גבולות לפעילות ההתנדבות: צמצום חשיפה

Overcoming Limitations Linear Icon
Exposure to Wind Icon
Hand Drawn Circle Illustration

9

אחד המשתנים המשפיעים על מצבי דחק עזים, הוא חשיפה ממושכת לאירוע האסון. בשל תחושת הדחיפות המאפיינת מצבי חירום ובשל תחושת מחויבות רבה כלפי נפגעי האסון, מתנדבים ומתנדבות עלולים לחוש לחץ להמשיך ולעבוד מעבר ליכולתם. הציפיה שלנו, כי מתנדבים ומתנדבות יהיו ערים לכך וידעו להציב לעצמם גבולות, אינה תמיד נכונה. בהתחשב בכך שלעיתים הם והן אינם מסוגלים להציב גבולות או מרגישים אי נוחות לתעדף את צרכיהם, לרשות או לארגון יש סמכות וחובה לפקח על שעות הפעילות בהתנדבות.


משמרות מוגבלות בזמן עשויות להפחית את שחיקתם ולצמצם את העומס והדחק הטראומטי. חשוב מאוד לשמור על מסגרת ההתנדבות ולהבטיח כי כל מתנדב ומתנדבת אינם פועלים ופועלות מעבר למשמרת שהוקצתה וכי נלקחים פסקי זמן בין המשמרות להתרעננות ולמענה על צרכים בסיסיים.


במקביל לגבולות ומשמרות, ניתן אף לצמצם חשיפה באמצעות גיוון התפקיד ההתנדבותי: ניתן לנייד את המתנדבים והמתנדבות בין משימות שונות, שלא כולן בהכרח מערבות מפגש עם האנשים שחוו טראומה, כגון משימות לוגיסטיות או ארגוניות.



White Silk Background

ליווי והדרכה תוך כדי ההתנדבות

לתהליכי ליווי והדרכה מקצועית תפקיד מכריע בהפחתת שחיקה וטראומה משנית. הליווי עשוי לסייע למתנדבים ולמתנדבות בקבלת החלטות ובטיפוח התנהגויות התמודדות יעילות לאתגרים בהם הם נתקלים.

תהליכי הליווי יכולים להיות פרטניים או קבוצתיים, בהתאם ליכולת מנהל/ת התנדבות. בהנחה שהמתנדבים והמתנדבות פועלים במשמרות, מומלץ לקיים מפגש ליווי בתום משמרת. אם הפעילות היא חד פעמית, המלצה זו חשובה עוד יותר. אם המתנדבים פועלים באופן מתמשך, מומלץ לקיים מפגשי ליווי בתדירות חד/דו יומית.


חשוב למקד את הליווי בנושאים כגון: אתגרים בתפקיד וקשיים בהם נתקלתי, דילמות מקצועיות או אתיות, סוגיות הקשורות בתפקיד- מה נכון לעשות במגוון של מצבים וכיו"ב. במסגרת תהליכי הליווי חשוב לוודא כי מוקפדת השמירה על מסגרת ההתנדבות וכי המתנדבים והמתנדבות יודעים כיצד להתמודד במגוון של תרחישים.


בתום המשמרת, מתנדבים ומתנדבות עלולים לחוש ייאוש וחוסר תקווה לגבי מידת השפעתם או יכולתם לתרום לשינוי. תפקיד תהליך הליווי הוא להדגיש את הטוב שהם עושים, להחזיר ולחבר למשמעות ולנחיצות תפקידם, להדגיש את ההתקדמות, גם אם בצעדים קטנים, ולהעצים את תחושת המסוגלות שלהם להתמודד עם הקשיים עמם הם מתמודדים. יתרה מזאת, הליווי וההדרכה עשויים לסייע במעברים, לעתים החדים למדי, שהמתנדבים והמתנדבות מצביעים עליהם, בין ההתנדבות לחייהם הפרטיים, ולהיפך.


Hr Manager Looking for and Analyzing Candidate for Job. Interview for Job Concept. Vector Illustration. Isolated Flat.



בשלב הליווי, מעבר למידע שניתן למתנדבים ולממתנדבות בשלב ההכנה המנטלית, חשוב לשתף אותם ואותן בכל מידע לגבי שינויים צפויים בהרכב האוכלוסייה, בתפקידם או בתהליכי העבודה. צמצום אי הוודאות כתהליך מתמשך, תורמת גם היא לחוסנם.


הליווי המתמשך הוא גם הזדמנות לזהות מקרים שבהם לא נכון למתנדב או מתנדבת להמשיך בפעילותם, בעיקר בשל חוסר התאמה לתפקיד או בשל התחלה של סימני מצוקה (כפי שמפורטים בהמשך).


בכלי לשימור מתנדבים בחירום תוכלו למצוא טיפים נוספים לליווי, הוקרה והכרת מתנדבים בתקופת חירום.


Hand Drawn Circle Illustration

10

White Silk Background

ערנות לצרכים בסיסיים

המוטיבציה לסייע וההתגייסות של המתנדבים והמתנדבות צריכה להתבצע תוך שמירה על צרכיהם הבסיסיים, בהם חלוקת מים, ארוחות בזמן, הפסקות לריענון ומנוחה, שעות שינה וכיו"ב. במצבים בהם מתנדבים ומתנדבות בעלי רצון טוב ומוטיבציה רבה מונעים מתוך "פנטזיית הצלה", וודאו כי הם יודעים לחלוק את האחריות, להיעזר בגורמים נוספים ופועלים מתוך שיקול דעת והבטחת צרכיהם עצמם.


Emergency crisis preparedness with basic essential items.Escape and evacuation kit with survival elements.flat vector illustration.

המשך חיזוק תחושת שייכות וקהילה

Lend a helping hand

תחושת השייכות חשובה לכל אורכה של ההתנדבות והיא בעלת תרומה משמעותית לחוסנם של המתנדבים והמתנדבות. לכן, חשוב ליצור להם ולהן הזדמנויות לחיבור ואינטראקציה עם מתנדבים ומתנדבות אחרים: להציע להם מפגשים חברתיים, פעילות הפגתית מהנה, פעילות ספורטיבית משותפת, מפגשים של מדיטציה והרפיה ועוד. מומלץ ורצוי לעודד אותם ואותן להביע את רעיונותיהם למפגשים חברתיים ומטעיני אנרגיה, כך שהם לא רק חברים וחברות בקהילה, אלא גם מעורבים בה באופן פעיל.


עידוד לטיפול עצמי

Woman hugging herself, self love,

יש להטמיע את ערך הדאגה לעצמי ולעודד טיפול עצמי במגוון פעילויות המקדמות רווחה גופנית ורגשית, כגון פעילות גופנית, מיינדפולנס, האזנה למוזיקה, מפגשים חברתיים, ושמירה על איזון בריא בין עבודה לחיים. ניתן להעביר למתנדבים ולמתנדבות את הכלי לפיתוח וחיזוק חוסן בקרב מתנדבים ומתנדבות, שם מרוכזים מגוון של קישורים לפעילויות רלוונטיות.


Hand Drawn Circle Illustration

11

White Silk Background

נורות אזהרה שיסייעו לזהות כאשר מתנדבים ומתנדבות סובלים מטראומה משנית

לעיתים, על אף כל תהליכי הניהול הנכונים, הטראומה המשנית אינה נמנעת וחשוב להכיר באחריות הרשות או הארגון על המתנדבים והמתנדבות, בעודם מתמודדים עם טראומה משנית והשפעתה עליהם.

יש להכיר את סימני הטראומה המשנית, על מנת לזהות באופן מהיר ומיידי כאשר מתנדב או מתנדבת נמצאים במצוקה ולהגיב, כמה שיותר מהר, על מנת לסייע להם לקבל סיוע ותמיכה נדרשים.


נורת אזהרה משמעותית היא שינוי משמעותי במצב רוחו ו/או בהתנהגותו של מתנדב או מתנדבת. נורת אזהרה זו היא רלוונטית כאשר אנחנו מכירים את המתנדב מתקופות אחרות. כאשר מדובר במתנדבים ומתנדבות חדשים, נדרשות עודף רגישות ותשומת לב, כדי לשים לב לסימני אזהרה.


להלן מספר דוגמאות

להתנהגויות שיש לשים אליהן לב:


Pink siren alarm light warning icon
Pink siren alarm light warning icon
Hand Drawn Circle Illustration

12


עוררות יתר פיזיולוגית

העוררות יכולה להתבטא במתח בשרירים, הרגשה של דופק מהיר, קושי להירדם, קושי להתרכז בלימודים או בפעילויות אחרות, רגישות לרעש. התחושה היא שהגוף עובד על "טורים גבוהים", וקשה להירגע. עוררות זו מכונה על ידינו גם כפתיל קצר, ומתבטאת בחוסר סבלנות וקושי להתמקד במטלות הדורשות קשב לאורך זמן. במצב זה נוכל לראות תזוזה רבה, רצון להניע דברים, לפעול במרץ ללא עצירה ועוד. עוררות יתר יכולה לאפיין גם מתנדבים ומתנדבות שבדרך כלל מבטאים התנהגות שקטה ומופנמת.

חוויה חוזרת ונשנית של האירועים בזיכרון

היזכרות לא רצונית באירוע המסוכן ותחושה שאני חווה אותו מחדש. ההיזכרות יכולה להופיע בתגובה לטריגרים שונים המזכירים את האירוע: קול, ריח, מראה, מקום ועוד.


הסתגרות

נטייה להסתגרות בבית, לצמצום הקשרים החברתיים, קהות רגשית, והימנעות מפעילויות שבעבר גרמו להנאה אצל אותם אנשים.


הימנעות

הימנעות ממצבים שמזכירים את האירוע, ואף ממצבים שלכאורה אינם נראים קשורים לאירוע.


מחשבות ורגשות שליליים

לאחר החשיפה לאירוע מסוכן יכולים להופיע ירידה במצב הרוח, תחושות של כעס, אשמה, בושה, התפרצויות זעם וביטויים של תפיסות שליליות. התפיסות הללו יכולות לבוא לידי ביטוי באמונה שהעולם הוא מקום מסוכן ובירידה בערך העצמי.


White Silk Background

חשוב לזכור כי ישנן תגובות טבעיות ושכיחות בחשיפה לאירועים קשים – תגובות אלו טבעיות בסמוך לאירוע והופעתן אינה מעידה בהכרח על בעיה הדורשת טיפול או סיוע. עם זאת, הכחשה או התעלמות מהסימפטומים, עלולה להחמיר אותם.


מכיוון שמנהל/ת ההתנדבות לא תמיד נמצא בקשר עין עם כל אחד מהמתנדבים והמתנדבות, ולא תמיד יש לו/ה היכרות אישית עמם, מומלץ להפוך את המתנדבים והמתנדבות לשומרי סף אשר אמונים זה על זה. ניתן לשקול לחלק אותן ואותם לצמדים ולחדד את הקשב למצבו של מי שצמוד או צמודה להם. כאשר מתנדב או מתנדבת נתון או נתונה למצב של דחק ומראה סימנים כגון אלה שהוזכרו מעלה, יש לשוחח איתו או איתה ובמידת הצורך לערב איש מקצוע להיוועצות. בנוסף, בקשו מהמתנדבים והמתנדבות לדווח לכם, כאשר הם עצמם חווים שינוי רגשי ו/או התנהגותי משמעותי. במידה וחלפו יותר משבועיים מאז האירוע ועדיין קיימות תגובות דוגמת לאלו המתוארות, מומלץ לפנות לסיוע מקצועי.


חשוב שמנהל/ת ההתנדבות, יהיה בקשר עם גורם מקצועי (פסיכולוג, עובד סוציאלי, פסיכיאטר וכדומה) שיכול להעניק ליווי וסיוע מקצועי, או להפנות לגורמי טיפול בקהילה, בדומה לאלה המוזכרים בהמשך. חשוב לציין כי גם בתגובות טבעיות ושכיחות, התערבות מיידית יכולה להקל, לסייע ולמנוע החמרה.


Girl Shortness Breath Illustration

תשישות

קצב לב מוגבר

קשיי נשימה

כאבי ראש

כאבי שרירים/מפרקים

ליקויים במערכת החיסון

חששות רפואיים ההולכים ומתגברים

תסמינים פיזיים

Symptoms of Lightheadedness Illustration

תסמינים התנהגותיים

נסיגה והימנעות

הפרעות שינה

בכי

שינוי בתאבון

דריכות-יתר

תגובת בהלה מוגברת

התנהגות עצבנית

התנהגות אובדנית

פגיעה עצמית לא אובדנית

Teen Boy Symptom Pain in One Breast Illustration

תחושת אשמה

כעס ועצבנות

נימול

עצבות

חוסר אונים

חוסר תקווה וייאוש

מחשבות אובדניות

ניתוק רגשי

דיסוציאציה

תסמינים רגשיים

Girl Personality Changes Illustration

תסמינים קוגנטיביים

ירידה בריכוז

אפתיה

נוקשות מחשבתית

פרפקציוניזם

עיסוק יתר בטראומה

מחשבות חודרניות

חשיבה קטסטרופלית

חלומות קשים וסיוטים

Hand Drawn Circle Illustration

13

White Silk Background

סימני אזהרה לאובדנות בשעת חירום

על פי נתוני משרד הבריאות, בישראל מתאבדים כ- 400 בני אדם בכל שנה, וכ־6,000 בני אדם מבצעים ניסיון התאבדות, כאשר מקובל להניח כי קיים תת דיווח בנוגע לנתונים אלו.


סוגיית האובדנות מופיעה במסמך זה, מאחר ולעיתים עלולה הטראומה המשנית לעורר גם מחשבות אובדניות ו/או התנהגות אובדנית.

נהוג להתייחס לאובדנות כתופעה אשר נעה על ציר הסיכון: החל ממחשבות, דרך כוונות, ועד התנהגות אובדנית וניסיונות.

ישנן נורות אזהרה אדומות ספציפיות למצב של אובדנות ואלה הן התנהגויות שמחייבות התייחסות מיידית, למשל:


Hand Drawn Circle Illustration

14

Educational Worksheet Geometric Shapes
Wavy or Zigzag Lines. Horizontal Thin Lines Wave. Dotted Line. Big Set Black Color. Vector Illustration.
  • שינויים פתאומיים באישיות או במצב הרוח – גם אם מצב הרוח מרומם.
  • התנהגות אימפולסיבית קיצונית שאינה מתחשבת בהשלכות או במסוכנות הפעולות.
  • דיבור רב על ייאוש, מוות, חוסר עניין בחיים או חוסר תקווה ואף רצון למות.
  • ביטויי אשמה ישירים של האדם על המתרחש.
  • שינה לא סדורה והזנחה אישית.
  • דיבור על ריקנות ותחושת תקיעות.
  • שימוש בסמים ואלכוהול כחלק מניסיון לברוח מהמציאות.
  • התבודדות והימנעות ממפגשים חברתיים ומשפחתיים.
  • חלוקה של חפצים אישיים לאחרים - חלוקת רכוש אישי שיקר לליבו של האדם במצוקה.
  • "סידורים אחרונים" – ביטוח חיים, כתיבת צוואה, בקשת סליחה מאנשים וכו'.


מומלץ להכיר את מגוון המיתוסים על אובדנות ואת המציאות אודותיה, כדי להיות מוכנים להתמודדות עם מצבים של מתנדבים ומתנדבות המביעים מצוקה אובדנית.

במקרה של סכנה קונקרטית מיידית יש לגשת עם האדם במצוקה לחדר מיון הקרוב ללא שיהוי.



White Silk Background

זיהיתי אצל מתנדב או מתנדבת סימני מצוקה- מה אני עושה עכשיו?

אם כמנהל/ת התנדבות, הבחנת באחד או יותר מסימני האזהרה לטראומה משנית או לאובדנות, חשוב לפעול לפי השלבים הבאים:


פנייה אל המתנדב או המתנדבת

במקרים של מצוקה, יתכן והמתנדב או המתנדבת יבחרו לפנות אליך ויתכן והפניה תצטרך להיות יזומה, מכיוונך, מכיוון שהבחנת בסימני אזהרה. במידה והפניה היא מיוזמתך, חשוב לפנות אל המתנדב או המתנדבת ולברר האם הם אכן מרגישים במצוקה.

ניתן להגיד, למשל: "ראיתי שאת/ה מביע/ה את הרגשות האלה, או הבחנתי שיש שינוי בהתנהגות שלך לאחרונה….האם את/ה מרגיש/ה ש…? "


הקשבה

יש לעודד את המתנדב או המתנדבת לשתף בפתיחות אודות תחושותיו והרגשותיו. יש להקשיב באופן פעיל, להביע אמפתיה ותמיכה ולחזק את בחירתם לשתף. הקשבה כנה מעניקה לצד השני תחושה שיש מקום לתחושות שלו או שלה ושמישהו רואה אותו/אותה.

חשוב להקפיד על הקשבה אמפתית: ללא שיפוטיות, מבלי להתווכח או לבקר, בלי לחנך וללא שיח על "חצי הכוס המלאה". מפגש עם אדם במצוקה מצריך להיות בעמדה של הקשבה, מתוך כבוד לרגשות שאותם שהובעו ומתן מקום לרגשות אלו.

תשאול

כאשר אנחנו מבחינים שמתנדב או מתנדבת חשים מצוקה, יש לשאול באופן ישיר מה הוא או היא מרגישים, באיזו תדירות עולות התחושות, ועד כמה הן משפיעות על התפקוד. בנוסף, מומלץ לשאול באופן ישיר האם יש משהו שניתן לעזור ומה יכול לעזור לו או לה בהתמודדות?

כאשר יש חשש לאובדנות: יש להקפיד לשאול את המתנדב או המתנדבת על רמת המצוקה הרגשית שהוא או היא חווים. בכל מקרה שעולה ספק לסיכון אובדני, יש לשאול האם יש סיכוי שהמתנדב או המתנדבת יפגעו בעצמם או יתאבדו. כאשר שאלה זו נשאלת באופן אמפתי ולא ביקורתי מתנדבים ומתנדבות יענו בכנות.

דוגמאות לשאלות שניתן לשאול:

  • שמתי לב שאתה מאוד עצוב, האם יש לך מחשבות לפגוע בעצמך?"
  • אני רואה שאת מסתגרת, עצבנית ועוברת משבר גדול , האם יש לך מחשבות על התאבדות?"
  • אתה יודע, לאנשים במצב קשה וכואב כל כך, עולות לפעמים מחשבות אובדניות. האם גם לך יש מחשבות כאלו?"

שאילת השאלה אינה מסוכנת אלא להפך- היא תעביר למתנדב או למתנדבת את המסר שכמנהל/ת התנדבות, את/ה פה בשביל לעזור, ללא שיפוטיות, גם אם קיימת מצוקה אובדנית. במידה והמתנדב או המתנדבת נמצאים במצב אובדני, יש לדאוג לליווי צמוד (אין להשאיר אותו או אותה לבד בכלל), ולעדכן את הסביבה הקרובה עד להגעתו לטיפול מקצועי. מומלץ לצפות בסרטון ההסברה "איך נסייע לאדם שנמצא במשבר אובדני- פרופ' יוסי לוי בלז".


Hand Drawn Circle Illustration

15

White Silk Background
High priority gauge meter icon
Hot Line

הפניה לעזרה מקצועית

בכל מקרה שבו התמיכה שלך כמנהל/ת התנדבות אינה מספקת ולתחושתך אין בכוחך להביא לשיפור במצבו של המתנדב או המתנדבת, יש לבחון את הצורך בהפניה לגורם טיפול מקצועי. חשוב להפנות את המתנדב או המתנדבת לעזרה מקצועית וללוותם עד לקבלת טיפול מתאים.


מומלץ כרשות מקומית או כארגון התנדבות, לחבור לגורמי מקצוע שילוו את הפעילות של המתנדבים והמתנדבות לכל אורכה. בין אם מדובר בנציג השירות הפסיכולוגי הרשותי, או חבירה לארגון או עמותה שיכולים לסייע בתמיכה ובייעוץ, חבירה זו תסייע להנגיש למתנדבים ולמתנדבות המראים סימני מצוקה סיוע מהיר ואפקטיבי.


במידת הצורך, להלן רשימת גורמי סיוע אליהם ניתן לפנות:


במקרה של סכנה מיידית לאובדנות


קווים חמים לעזרה נפשית


משטרה 100

מוקד 105 - הגנה ברשת

מיון בתי חולים

במקרה של סיכון אובדני מידי יש כמובן להפנות את המתנדב למיון.


ער"ן - עזרה ראשונה נפשית 1201

סה"ר- סיוע והקשבה ברשת www.sahar.org.il

נט"ל 1-800-363-363


Mental Health Balance
Family of Five

מרכזי סיוע שיקיריהן התאבדו


עמותת בשביל החיים 054-4493113

מרכז אלה 03-3767227


שאלון להערכת סיכון אובדני ברשת

סיוע במערך בריאות הנפש


כללית 2708*

מכבי 3555*

מאוחדת 3833*

לאומית 507*


ask-s.co.il

ליווי מתמשך

במקביל להפניית המתנדב או המתנדבת לקבלת עזרה, חשוב להמשיך וללוות אותם. בדקו מה שלומם לעיתים תכופות. הציעו את עצמכם, את חברתכם או האפשרות לעשייה משותפת. הדגישו שאתם שם עבורו ודלתכם פתוחה.

גייסו אנשים קרובים אחרים כדי להוות רשת ביטחון עבורם. מומלץ לשתף, בהסכמה עם המתנדב או המתנדבת, את אחד מבני משפחתתם, על מנת שגם הם יקחו חלק בליווי ובסיוע. אם יוחלט כי בשל המצב הנפשי שמתעורר תופסק או תושהה ההתנדבות, חשוב להתמקד בניסיון של המתנדב או המתנדבת ולהתבונן על העשייה, כדי לסייע להם לסיים את ההתנדבות, מבלי לחוש כישלון או אשמה.


צרו הזדמנויות למפגשים/פעילויות שיהוו קרקע לשיתוף ולעשייה משותפת. עשייה זו, כפי שפירטנו בשלב המניעה, תגביר את המחוברות של המתנדבים והמתנדבות לרשות או לארגון, ואת תחושת השותפות והמשמעות. מפגשים אלה אף יתרמו להפחית את רמת המצוקה אצל מי שמתמודדים עימה.


Hand Drawn Circle Illustration

16

White Silk Background

לשמור גם על עצמכם, מנהלי ומנהלות ההתנדבות

חשוב לזכור, שכדי להצליח במשימתך החשובה, תוך שמירה על שלומות וחוסן המתנדבים והמתנדבות, עליך גם לשמור על עצמך. הימים הם ימים קשים לכולם והפעילות האינטנסיבית לצד הסיפורים והמראות הקשים, עלולים להשפיע גם עליך, כמנהל/ת התנדבות.


  • היו רגישים לעצמכם, להתנהגות ולתחושות שלכם. אם אתם חשים שאתם עצמכם חשופים לטראומה משנית, בקשו עזרה גם עבורכם.
  • שתפו עמיתים או מדריכים. אל תהססו ואל תתביישו לשתף, להתייעץ או לשאול בנוגע לדברים מורכבים שמעסיקים אתכם.
  • דאגו למלא צרכים בסיסיים, הפסקות לריענון, מילוי משאבים גם אם לזמן קצר. שימו לב לאיש/ת צוות שלא עושה זאת ועודדו גם אותם לקחת פסק זמן.
  • המעיטו בחשיפה נוספת לתכנים קשים על זו שאתם נחשפים אליה במסגרת תפקידכם.
  • שמרו על קשר עם הבית- משפחה/חברים, גם אם בשיחת טלפון קצרה.
  • עסקו בפעילות יצירתית - ציור, מוזיקה, כתיבה ואומנויות אחרות המאפשרות לשחרר רגשות, או פעילות פיזית- הליכות, ריצות וכד'.
  • תרגלו מיינדפולנס - טכניקות כמו נשימות, מדיטציה ויוגה עשויות לסייע להרגעה ומודעות עצמית.
  • הוו דוגמא אישית לחוסן: אמצו גישה חיובית ואופטימית ושדרו יציבות, תפקוד, תכנון וניהול.
  • הקפידו על שמירה על רציפות תפקודית, עד כמה שניתן. שמרו על שגרות עבודה, כגון ישיבות צוות ושיחות חתך, במידה והדבר מתאפשר.
  • הזכירו גם לעצמכם את המשמעות והתרומה הנלווית לתפקידכם.
  • גלו גמישות בעבודתכם בהתאם לצרכים המשתנים.
  • היו חברים של עצמכם והפחיתו ביקורתיות ושיפוטיות עצמית.
  • פנו לאיש מקצוע שאיתו אתם ואתן נמצאים בקשר, במקרה של תחושות דחק גבוה.
  • חשוב שגם לכם תהיה קבוצת התייחסות והשתייכות.
Hand Drawn Circle Illustration

17

White Silk Background

רשימת מקורות

כלי זה נכתב על בסיס קריאה ולמידה מהמסמכים הבאים:



  • Baird, K., & Kracen, A. C. (2006). Vicarious traumatization and secondary traumatic stress : A research synthesis
  • Carlton, Sally, Sylvia Nissen, and Jennifer HK Wong. "Ripples from an earthquake: legacies of a disaster volunteer response." Environmental Hazards 22.4 (2023): 367-385
  • Chen, Hoi Yen, Che An Ahmad, and Khatijah Lim Abdullah. "The impact of serving in disaster relief among volunteers in Malaysia." Chinese journal of traumatology 24.04 (2021): 237-248.‏
  • Northeastern University's Institute on Urban Health Research and Practice, Guidelines for a Vicarious Trauma-Informed Organization. Viewed online on 9.11.2023
  • Olivares, Rochelle Mia. Burnout and stress in disaster relief volunteers: recommendations to improve volunteer retention and engagement. Diss. 2015.
Hand Drawn Circle Illustration

18