"85% מהציבור בישראל מעורב חברתית"

13/11/2018
"85% מהציבור בישראל מעורב חברתית" (הגדל)



ארגון ויצו ערך לאחרונה סקר חדש בנושא התנדבות ומעורבות חברתית, במסגרתו ביקש לבדוק את היקף שיעורי ההתנדבות בקרב הציבור ואת תפיסותיו לגבי אחריות הציבור לפעול למען הקהילה.

 

הסקר נערך במסגרת קמפיין שמובילה ויצו לגיוס עשרות אלפי בוגרי מוסדות החינוך שלה להצטרף לארגון בוגרים שהיא מקימה, כגוף התנדבותי חדש שיפעל למען הקהילה. מטרת ארגון הבוגרים, אותו יזמה והקימה יו"ר ויצו העולמית, פרופ' רבקה לזובסקי, להרחיב את העשייה החברתית של ויצו וליצור בסיס לפעילות חברתית ותרומה לקהילה, בקרב עשרות אלפי בוגריה, שהתחנכו בכפרי הנוער ובתי הספר של ויצו. 

למיזם הצטרפו כבר בוגרים מפורסמים ביניהם שאול מופז, עדן הראל, שלי יחימוביץ , גיא ויהל צמד הזמרים והיוצרים, דני עטר ואלפי בוגרי ויצו נוספים.

 

הנתון המעודד בסקר, שנערך על ידי סאפיו מחקר ופיתוח בקרב מדגם של 400 נשאלים בגילאי 18 ומעלה, הוא ש- 85% מהציבור פועל באופנים שונים למען הקהילה ומגלה אחריות חברתית. 70% פעילים באופן אקטיבי, 15% מסתפקים במעורבות חברתית בלבד, בעיקר ברשתות החברתיות, ו-37% מבצעים גם פעילות התנדבותית אקטיבית וגם מעורבים חברתית.

 

המגזר הדתי מתנדב יותר

בקרב הפעילים חברתית כשליש (37%) מהציבור בלבד מתנדב באופן פעיל, כלומר מקדיש זמן לפעילות למען הזולת. מתוכם, 40% מתנדבים על בסיס שבועי, 30% בתדירות חודשית ושליש בתדירות נמוכה יותר או רק במועדים מיוחדים כדוגמת חגים. בבחינת פילוח המתנדבים, מהסקר עולה במובהק שהמגזר הדתי מתנדב בשיעורים גבוהים יותר מהמגזר החילוני- 37% לעומת 21%.

 

אפיקים מרכזיים נוספים שבהם הציבור תורם לקהילה הם מתן תרומות כספיות לעמותות או ארגונים (48%), ופעילות ברשתות החברתיות (47%). למשל, 33% מפרסמים ומשתפים פוסטים בנושאים חברתיים ו-29% מסייעים לאנשים או לגורמים שונים באמצעות שיתוף וקידום בקשות שונות לסיוע.

 

">

 

"הרשת מספקת למחצית מהציבור פלטפורמה משמעותית למעורבות והשפעה למען החברה"

 

הרשתות החברתיות מספקות למחצית מהציבור פלטפורמה משמעותית למעורבות והשפעה למען החברה. לא רק זאת, אלא שבבחינת תפיסות הציבור אודות אופני ההתנדבות, העידו 40%, שבעיניהם שיתוף פוסטים בנושאים חברתיים נחשב לגמרי כפעילות התנדבותית למען הקהילה.

למרות שיעורי ההתנדבות המעודדים, עדיין עולה מהסקר שכמעט שני שליש מהציבור אינו מתנדב כלל, והסיבות העיקריות לכך הן חוסר זמן (61%) או קושי להתחייב לפעילות קבועה (48%), זאת למרות שרובם (67%) היו רוצים להתנדב.

כשבוחנים את הסיבות שמביאות את הישראלים להתנדב עולה כי הרוב (63%) מתנדב מתוך רצון לתרום מעצמם, או מהצורך לסיפוק אישי (49%) ו-53% מתנדבים בשל היכרות ומחויבות לאדם או לגוף שהם מתנדבים בו.

האם המדינה צריכה לתגמל התנדבות?

למרות שהמניעים העיקריים להתנדבות הם אישיים כגון רצון בסיפוק ומימוש עצמי, עדיין כמעט 75% מהציבור חש שהמדינה צריכה לתגמל באופן כלשהו על התנדבות, למשל באמצעות הטבות מס, זכאות לשירותים מיוחדים או אפילו תשלום ישיר.

  

בבדיקה תחת איזו מסגרת מתנדבים הישראלים, עולה כי למעלה ממחצית מהציבור (55%) מתנדבים באמצעות עמותה או ארגון חברתי, כמחצית באופן עצמאי. 36% מתנדבים במסגרת מקום העבודה או הלימודים או במסגרת הקשורה לילדיהם.

 

ויצו בחנה גם מיהן אוכלוסיות היעד שהישראלים מעדיפים להתנדב למענן: שליש מהציבור מעדיף להתנדב עם ילדים (32%), כרבע עם בני נוער (25%), רבע מעדיפים לסייע לנזקקים כלכלית או עם בעלי מוגבלויות. גברים ציינו במובהק שהם מעדיפים להתנדב בתחומי ביטחון ופוליטיקה.

סוגיה נוספת שנבדקה היא מהי תפיסת הציבור בנוגע לאחריות המדינה לקבוצות נזקקות, והאם היעדר סיוע מגביר או מחליש את הרצון להתנדב. 76% מהציבור סבורים שעל אף מחויבות המדינה לדאוג לכלל אזרחיה יש מקום להתנדבות. 16% אף סבורים שיש חובה להתנדב היות והממשלה לא יכולה לדאוג לכל הנושאים.

"הסקר הוא תמונת ראי לחברה ישראלית מחויבת, בעלת חמלה ושלוקחת חלק ממשי בבניית חברה צודקת ושיוונית יותר, הוא משקף את ישראל היפה". מסכמת פרופ' רבקה לזובסקי, יו"ר ויצו העולמית.

"למרות זאת, עדיין קיים פוטנציאל התנדבות משמעותי שעדיין אינו מנוצל ונראה כי קיים צורך בפיתוח וקידום מסגרות התנדבותיות המאפשרות גמישות, ובפלטפורמה שמסייעת לאתר ולהתאים מסגרת התנדבות ותחום התנדבות. ויצו עושה זאת הלכה למעשה ומציעה מגוון אפשרות לפעילות חברתית ואני קוראת לציבור בכלל ולבוגרינו בפרט להצטרף אלינו למסע של נתינה והשפעה על המצב החברתי בישראל".



באדיבות Ynet

https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5381986,00.html

 

 

עבור לתוכן העמוד