שילוב מנצח עבור העסק, המתנדבים והקהילה
הגדל

עושים עבודה טובה

חברות עסקיות רבות כבר לא מסתפקות בהתנדבות חד פעמית כדי לתרום לקהילה, אלא משקיעות זמן ומחשבה בגיבוש פרויקטים ייחודיים שמבוססים על כישורי העובדים שלהן. "השילוב בין הידע המקצועי ליכולת האישית הוא שילוב מנצח עבור העסק, המתנדבים והקהילה"

כבר כמה שנים, ששכבת כיתות ח' בבית ספר בשכונת פרדס כץ, הקרוב למרכז הפיתוח של חברת התוכנה BMC, ברמת החייל, מאומצת על ידי החברה במסגרת פרויקט חונכות אישית.

 

אחת לשבוע, עם סיום יום הלימודים, מגיעים למשרדי החברה נערים ונערות, אוכלים ארוחת צהרים בחדר האוכל ונפגשים עם החונך האישי שלהם, אחד מעובדי החברה שמתנדבים בפרויקט. במשך כשעה וחצי הם עושים ביחד שיעורי בית, משוחחים על נושאים שונים ומתייעצים כשצריך.

 

"אני מחכה למפגש וגם הילדים מצפים לו בכיליון עיניים", אומר משה מורן, שמתנדב בפרויקט חברתי נוסף שהחברה מעורבת בו, "בני נוער קדימה". מידי שבוע, מגיע משה ביחד עם חבריו לבית מיוחד שמשמש כצהרון עבור ילדים קטנים מפרדס כץ ונפגש עם ילד שהוא חונך. "אנחנו עושים שיעורי בית, משחקים כדורגל ומבלים ביחד", מספר משה. "הפעילות הזו מרחיבה את הלב. אני אב לארבעה ילדים שמאוד גאים בי על כך ומתעניינים. להשפיע על ילדים בגיל כל כך צעיר, זה באמת משנה חיים ובעיני זו שליחות חשובה".

  

לחברות מסחריות רבות חשוב היום, להקדיש זמן ומשאבים לטובת עשייה חברתית ומעורבות קהילתית. לאחרונה, ניתן לראות יותר ויותר חברות שמכוונות לעשייה שמותאמת ליכולות ולכישורים הספציפיים של עובדיהן, מתוך מחשבה שהתנדבות מסוג זה, היא אפקטיבית מאוד ובעלת ערך מוסף לכל הצדדים.

 

"אני אבא לילדים בגיל הזה ורואה את הקשיים שיש להם כמו לכל הילדים, עם מתמטיקה", מספר תום רוזנפלד, עובד בחברת אקס-ליבריס, שמתנדב גם כן בפרויקט חונכות אישית במסגרת מקום עבודתו. "בגלל שלי קל יותר עם מתמטיקה, זה מקום שבו אני שמח לתרום". העובדה שההתנדבות מתקיימת במסגרת יום העבודה, הופכת אותה לנגישה ונוחה יותר, מסביר תום. "אני מאוד מתרגש כשאני מצליח לסייע לנער שמתקשה, לעזור לו להבין את הדברים בדרך חדשה. אני גם אוהב את השיחות שיש לנו, בעיני זה לא פחות חשוב".

 

אהובה ינאי, מנכ"ל חברת "מתן-משקיעים בקהילה" שמתמחה בחיבור בין עסקים לקהילה, מסבירה שכל התנדבות ועשייה חברתית הינה מבורכת ושישנן שתי גישות בסיסיות שחברות בוחרות ביניהן: "ישנם ארגונים שבוחרים במסלול התנדבות שמביא לידי ביטוי כישורים שאינם חלק מהליבה העסקית ומהשגרה של העובדים, ויש המבקשים מסלול התנדבות שיביא לידי ביטוי דווקא את הניסיון המקצועי הייחודי לארגון ולעובדיו". הרווח הגדול ביותר לדעת ינאי, הוא של חברות שמנסות לשלב בין שתי הגישות. "חשוב מאוד שתהיה יכולת אישית להעניק, לא פחות מאשר כישורים כאלה ואחרים. השילוב בין הידע המקצועי והיכולת האישית, הוא שילוב מנצח עבור העסק, המתנדבים והקהילה".

 ינאי מספרת לדוגמה, על פרויקט קהילתי של הבנק הבינלאומי - "נקודת מפנה", במסגרתו לומדים בני נוער בסיכון במסגרות המשלבות לימודים עם טיפוח יזמות עסקית. הפרויקט מנסה להעניק לאותם בני נוער שנפלטו ממסגרות שונות, הזדמנות לשנות כיוון בחיים ומאפשר להם להיחשף באופן אישי וקרוב, לאנשים קרייריסטים שחיים את עולם העסקים ושיכולים להעניק להם ערך מוסף.

 "רצינו לחבר את הפרויקט ל"מיין ביזנס" שלנו - לעסקים, לכסף ולבנקאות", אומר יוסי לוי, סמנכ"ל משאבים בבנק הבינלאומי. "החלטנו להשקיע בנוער בסיכון מכיוון שהם דור העתיד ומכיוון שאנחנו מאמינים בהשקעה לטווח ארוך ובלעשות זאת באמצעות כלים שהעובדים שלנו מכירים היטב". לטענתו, אחד הקריטריונים המרכזיים בגיבוש הפרויקט, היה שעובדים מכל רחבי הארץ ובעשרות סניפים, יוכלו לקחת בו חלק.

 יאיר ונטורה, שמתנדב דרך הבנק, מקום עבודתו, כמלווה עסקי מזה כמה שנים במסגרת פרויקט "נקודת מפנה", עובד עם קבוצות בני נוער שמשתתפות ב"ניפטי" - תחרות יזמות עסקית, שתיים מהן אף זכו במקום הראשון. "ההנאה עצומה", אומר ונטורה. "מדובר בבני נוער מדהימים שמשהו "התפקשש" להם בדרך. הם באים עם המון רצון לעשות, להשלים פערים, להיות אנשים טובים יותר ולהצליח בעסקים".

 נראה שאם בעבר חברות רבות ביקשו לסמן "וי" על השתתפותן בפעילות קהילתית וחלקן אף הסתפקו בהקצאת סכום תרומה, הרי שהיום המגמה שונה ומשתנה. מנכ"לים מבינים יותר ויותר כי מעבר לתרומה הקהילתית-חברתית עצמה, התנדבות דרך מקום העבודה גורמת לעובדים להעריך את החברה שהם מועסקים בה ולחוש שבעי רצון מכך שהיא מאפשרת להם לתרום דרך תחומים שהם מצטיינים בהם

באדיבות   net.

 http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4504137,00.html

עבור לתוכן העמוד