על מנהלים, אחריות חברתית והתנדבות.
הגדל

מנהלים, אל תסתפקו בתרומה

אחריות חברתית אינה מתמצה בתרומה כספית, תהא אפילו נדיבה. אחריות חברתית היא מכלול שלם של כללי התנהגות, אחריות אישית ומעורבות אמת בפרויקטים החברתיים

·       

חברות רבות נוטות לנופף לראווה בסעיפי התקציב המוקדשים לפעילות קהילתית או אחריות חברתית. אך האמת היא שהמספרים - שמציבים את ישראל במקום סביר בקרב מדינות המערב - משקפים גם מעורבות אישית נמוכה של המנהלים בפרויקטים הנתמכים על ידם.

אף שמושג האחריות החברתית קיבל תפנית חיובית בשנים האחרונות, דומה שמרבית המנהלים מסתפקים בהעברת הכספים לעמותות חברתיות כדי לצאת ידי חובה. מעטים בודקים את האפקטיביות של ההשקעה ואת התרומה הסגולית הפוטנציאלית לטיפול בבעיה החברתית שלשמה נועדה התרומה. אחרים טורחים להגיע לערבי התרמה ונהנים מאור הזרקורים, ויש אף שמוצאים באירועים חברתיים אלה את עיקר הסיפוק. טורי הרכילות מלאים בתמונות של אח”מים לצד כוכבים ודוגמניות בערבי התרמה לארגוני צדקה .

 

אחריות חברתית אינה מתמצה בתרומה כספית, תהא אפילו נדיבה. אחריות חברתית היא מכלול שלם של כללי התנהגות, אחריות אישית ומעורבות אמת בפרויקטים החברתיים. אין נתינה אמיתית ללא מעורבות אישית ורגשית. המשמעות היא לראות את האנשים בשטח, מקרוב ובגובה העיניים, מעבר למסכי האירועים והיחצ”נות.

אם מנהל מחליט לסייע לפרויקט חברתי כלשהו עליו להקדיש לכך גם זמן אישי וזמן ניהולי. הקצאת זמן כזו - קבועה, רצופה ושיטתית - תביא לידי ביטוי את האחריות החברתית לא פחות ואף יותר מההקצאה הכספית. בסופו של דבר, אחריות חברתית היא גם אחריות אישית, ויש להסיט את הדגש מהכסף לאדם. ההשקעה האישית היא גם האפקטיבית ביותר, שכן המנהל נותן מעצמו, מזמנו ומיכולותיו לפרויקט החברתי.

מעבר לזה, יש לכך גם היבטים ניהוליים חשובים. באמצעות מעורבות אישית המנהל יוכל לבצע בקרה אמיתית על התרומה הכלכלית ולפקח על איכות ההקצאה הכספית. נכון, מדובר בעבודה אפורה בשטח, פחות מוחצנת, אבל חשובה מאין כמותה.

זאת ועוד, התורמים חייבים להיות מודעים לצרכים ולהבין מה כרוך ביצירת השינוי החברתי. פילנתרופים יכולים לתרום לא רק כסף - הם יכולים גם להשתמש בכישורים האישיים ובקשרים שלהם למינוף ההשקעה, תוך חיבור העמותות לגורמי כוח, תקשורת וכספים נוספים ובכך להעצים את התרומה ולהכפילה.

עניין נוסף שעל מנהלים לטפח הוא התנדבות עובדיהם למען הקהילה כאחד מערוצי הפעילות המרכזיים של התרומה החברתית. על מנהלי חברות לתמוך בכך ולעודד התנדבות בקרב העובדים בקרבת כל אחד מאתרי החברה, בקהילה הסמוכה למפעל, במטרה לרקום פעילות התנדבותית מקומית מגוונת, בהתאם לצורכי הקהילה ועל פי נטיית לבם של העובדים המתנדבים. פעילות התנדבותית כזו יכולה ליצור סינרגיה בין הפעילות העסקית לחברתית, תוך הגברת ההשפעה ותחושת המשמעות של העובדים.

הכותבת היא שותפה מנהלת בקבוצת לוצאטו, העוסקת בפיתוח ומינוף קניין רוחני ופעילת ציבור

באדיבות דה מארקר      http://www.themarker.com/opinion/1.2120378

עבור לתוכן העמוד