התנדבות לקליטת עליה – כיצד?
הגדל

הקדמה

אדם החושב על התנדבות בכלל, ועל התנדבות לקליטת עולים, בפרט, שואל את עצמו שאלות רבות. חלקן מפנה המתנדב אל עצמו: האם אני מתאים? האם החלטתי די נחושה? האוכל להתמיד בהתנדבות?

שאלות אחרות מכוונות כלפי הנושא: מה זאת התנדבות? מה זו התנדבות לקליטת עולים? אל מי פונים וכיצד? ועוד שאלות רבות מסוג זה.

ניסינו לכנס בדפדפת זו מבחר מן השאלות הצצות ועולות בשכיחות רבה במפגשים עם מתנדבים פוטנציאליים. התשובות אינן בבחינת " רצפטים" אלא יותר עקרונות. תמיד יהיה צורך להתאים את העקרונות הכלליים למקרה המסוים. אך ברור שקל יותר למצוא את הדרך המיוחדת, אם יש עקרונות מנחים כלליים.

בהצלחה!

שאלה 1:

לשם מה בכלל דרושים מתנדבים לקליטה. הרי יש מוסדות הממונים על כך (סוכנות, משרד הקליטה)

תשובה:

נכון. העולה אמנם מקבל סיוע מוסדי בתחומים חומריים שונים: דיור, תעסוקה, סידורים ראשוניים אך את חום הלב, את תחושת "הבית" ואת ההיכרות עם החברה הישראלית כפי שהיא. את כל אלה לא יוכל לקבל מן הממסד.

כאן דרוש מתנדב

אתה, מתנדב, תיצור את החוליה המקשרת בין העולה, מצד אחד, לבין החברה והבירוקרטיה הישראלית, מן הצד האחר.

שאלה 2:

מה, אם כך, תפקידו של המתנדב לקליטת עולים?

תשובה:

אפשר להגדיר זאת בשתי מילים: "קליטה חברתית" סיוע לעולה לחדור, להיקלט, להשתלב בחברה הישראלית, כך שירגיש את עצמו כבן בית.

איך עושים זאת? למשל:
• עוזרים לעולה ללמוד עברית.
• מעודדים ותיקים לפגוש ולארח עולים.
• מסייעים בהקמה והפעלה של מועדונים: לעולים או לעולים יחד עם ותיקים.
• מדריכים את העולה בסדרי החיים בישראל.
• צרכנות וניהול משק-בית בתנאי הארץ.
• וכל פעולה אחרת המקרבת את העולה לחברה להווי ולאורח החיים הישראלי.


שאלה 3:

כיצד אדע מה לעשות?

תשובה:

כאן כדאי לצרף נטיות וכושר אישי עם צרכים ספציפיים של העולים.

את נטיותיך ויכולתך אתה מכיר: האם אתה מעדיף לעבוד עם נוער, עם קשישים, עם עקרות בית או עם עולים אקדמיים? האם אתה מעדיף להדריך פעילות חברתית, ללמד עברית או להנחות חוג למלאכת יד? וכו'.

את המידע על צרכי העולים ואת התחומים שבהם דרושים מתנדבי קליטה יציגו לפניך המוסדות הקולטים, לאחר שתביע את רצונך להתנדב לקליטה.

יחד תגבשו את הגדרת התפקיד ואת תוכנית הפעולה שלפיה תתנדב לקליטת עולים.

שאלה 4:

אל מי לפנות כדי להתנדב?

תשובה:

ישנן כתובות שונות שאליהן ניתן לפנות כדי להתנדב לקליטת עולים:
• המרכז להתנדבות בישראל – מידעפון.
• סניפי משרד הקליטה בכל הישובים הקולטים עולים.
• ועדות הקליטה בישובים הקולטים.
• ארגוני מתנדבים.
• סניפי התאחדויות עולים.
• רכזי הקליטה של ההסתדרות הכללית.

ועוד  (כתובות מרכזיות – ראה בסוף)

בכל הכתובות האלו ישמחו לרשום אותך, או יפנו אותך לאדם המתאים, אשר גם ידריך אותך בפעולת ההתנדבות.

שאלה 5:
האם אקבל הדרכה? מי יפגיש אותי עם העולים?

תשובה:

לאחר שתרשם לפעולה, תוסדר לך פגישה עם העובד המקצועי שינחה אותך בעבודתך מכאן ולהבא.

"העובד המקצועי" יכול להיות עובד קהילתי בשכונת עולים, מתנדב ותיק בקליטה, רכז קליטה ברשות מקומית וכדומה.

הוא ידע להסביר לך מי הם העולים, שאתם תעבוד מה צורכיהם והחשוב מכל: העובד המקצועי יצור את הקשר הראשון בינך לבין העולה.

שאלה 6:

כמה זמן אצטרך להקדיש להתנדבות?

תשובה:

מקובל, שהמינימום שצריך להקדישו לפעולת ההתנדבות הוא כפעם בשבוע, שעתיים. חשוב שהזמן יהיה קבוע וששני הצדדים ידעו שביום ובשעה קבועים הם נפגשים.

כמו כן הכרחי לקבוע מראש את מינימום תקופת ההתנדבות: אי התמדה גרועה מאי התנדבות.

אם מאיזו שהיא סיבה אתה נאלץ להעדר מפגישה עם העולה, או להפסיק את פעולתך – התנצל לפני העולה על כך והסבר לו את הסיבות שלך. אין ספק שהוא יבין, שגם לך יש בעיות משלך ולא ייעלב.

שאלה 7:

האם מותר לי לצפות לתגמולים מעבודתי כמתנדב?

תשובה:

בהחלט!

אתה יכול לצפות סיפוק, לתחושה שהבאת תועלת לזולת.

לעיתים תתבטא הכרת התודה גם בגילויים ממשיים כגון: הבעות תודה מילוליות , הענקת תעודות הוקרה למתנדבים, הזמנתך לאירועים המתקיימים בשכונה ועוד. אולם התגמול הודאי העיקרי הוא בכל זאת התגמול הנפשי ואת זה אנו יכולים להבטיח לך במלוא הודאות.

שאלה 8:

האם אפעל לבד, או בצוות?

תשובה:

זה תלוי בתחום ההתנדבות. אם תעבוד במועדון בודאי תשתייך לצוות מדריכים: אך אם תלמד עברית או תעזור לתלמיד – עולה בהכנת שעורי הבית שלו, יתכן שתפעל לבד.

אולם בכל מקרה: לא תהיה בודד. העובד המקצועי, ילווה אותך בצעדיך לאורך הזמן.

שאלה 9:

כיצד עושים את הצעד הראשון?

תשובה:

אם עליך לפעול בביתו של העולה הרי שהעובד המקצועי יכין את העולה לקראתך, יתכן וגם יתלווה אליך בביקור הראשון בבית העולה.

אם תפקידך הוא לסייע לעולה במגעיו עם מוסדות הקליטה, תינתן גם לך וגם לפקידים הדרכה מוקדמת לכך.

שאלה 10:

כיצד מגיבים על תופעות שליליות בהתנהגותו של העולה?

תשובה:

אי הבנות רבות נוצרות על רקע הבדלי תרבות, שוני באורח חיים ודעות קדומות מסוגים שונים.

יתכן שדברים שנראים לך כשליליים , מקורם בתפישת עולם שונה, או בדפוסי חיים שאינך רגיל אליהם.

משום כך: אל תמהר לשפוט או לתקן: נסה תחילה להכיר את אורח החיים המיוחד של העולה ולהבין מדוע הוא נוהג כך.

שאלה 11:

מה אומרים ומה אין אומרים לעולה?

תשובה:

העובד המקצועי יכין אותך לקראת המפגש הראשון עם הבלתי מוכר: הרגלי חיים זרים, מנהגי אכילה שונים, יחסים בין גבר לאישה ובין אב לילדיו המיוחדים לעדות שונות ועוד.

אולם בכל מקרה אתה צפוי להפתעות.

חשוב לכן להקפיד לא לפתוח בביקורת גלויה, לא להתחיל בתיקון לקוי. רק לאחר שתרכוש את אמונם של בני הבית, תוכל גם להציע (ובעדינות מרבית) ש"אולי" "כדאי" "אפשר לנסות" לעשות דבר מסוים בצורה אחרת.

שאלה 12:

כאשר מתעוררות בעיות בנושא שאינו נכלל בתחום פעולתי המוגדר מה עלי לעשות?

תשובה:

כל בעיה החורגת מתחום פעולתך-שייכת לתחום פעולתו של מישהו אחר.

משום כך עדיף, שתישאר בתחום הפעולה המוגדר שלך, ותנסה לפתור רק אותן בעיות שבכוחך להתמודד אתן בעצמך.

שאלה 13:

במקרה שבעיה שהתעוררה איננה בתחום פעולתי האם אוכל בכל זאת לעשות משהו כדי לעזור לעולה?

תשובה:

כאשר מתעוררת בעיה החורגת מתחום פעולתך, (אפילו אם הבעיה שייכת לתחום שלך, אך אינך בטוח שהפתרון, שביכולתך להציע הוא הטוב ביותר) התייעץ עם העובד המקצועי. הוא ידריך אותך באשר לדרך בה תפעל או יפנה את הנושא לגורם המוסמך לטפל בו.

כדאי להימנע מכך, שאתה המתנדב האמין, תעורר תקוות שווא.

שאלה 14:

מה מעמדי ביחס לעובדים המקצועיים לפקידים וכו'?

תשובה:

בעלי תפקידים בשכר נוטים להתייחס בחשדנות מסוימת כלפי מתנדבים. עם כל חוסר הצדק שבכך יש להביא יחס זה בחשבון.

רצוי משום כך:
א. לקבל גיבוי מצד העובד המקצועי האחראי על המתנדבים בכל המגעים עם הפקידות.
ב. להסביר לעובדים בשכר, שהמתנדב מסייע להם במילוי תפקידים באופן טוב יותר, משום שמתנדב מפיג או מנטרל חלק מן המתחים העלולים להיווצר ביחסי פקיד עולה.
ג. המתנדב עוזר לעולה להבין טוב יותר את דרך עבודתה של הפקידות, מסייע לפקיד לזהות ביתר בהירות את צרכיו ובעיותיו של העולה.


שאלה 15:

האם מותר לי לערב את בני משפחתי בפעולת ההתנדבות?

תשובה:

כאשר תרגיש שהקשר שנוצר בינך לבין העולה הוא קשר ידידותי אמיתי, בודאי תהיו שניכם מעונינים לשתף גם את בני משפחתך בידידות זו, והם בודאי יהיו סקרנים להכיר את ידידך החדשים.

שאלה 16:

עד כמה רצויה מעורבות רגשית שלי בבעיות העולים שבטפולי?

תשובה :

חשוב מאוד שמתנדב יזדהה עם האנשים, שהוא בא לעזור להם. אולם חשוב גם לשמור מרחק רגשי מסוים, כדי שהמתנדב יוכל לשפוט את הבעיות באופן אובייקטיבי ולפתור אותן בצורה הגיונית.

שאלה 17:

מתי להפסיק את הטיפול בעולה?

תשובה:

המצב האידיאלי הוא, שהמתנדב הבא לעזור לעולה ייהפך לידיד אישי, ולידידות אין גבולות זמן.

יחד עם זאת, לפעמים העזרה מתבטאת בנושא ספציפי (כמו: הוראת עברית, סיוע בעת מחלה וכדומה). רצוי מאוד במקרים כאלה, להיפרד מן העולה ברגע שהמשימה הושלמה.

שאלה 18:

האם מותר לתת מתנות ולהגיש עזרה כספית?

תשובה:

בדרך כלל רצוי להימנע ממתן מתנות או עזרה כספית העלולים להיות מקור למבוכה לעולה וליצור תחושה של תלות ונחיתות מצידו כלפיך.

בכל מקרה יש מקום לנהוג ב"טאקט" ובאיפוק בנושא זה ולחשוב תמיד על עקרון ההדדיות ועל כבודו של הזולת..

שאלה 19:

איך לנהוג אם יתברר שהצרוף ביני לבין העולה "לא נדבק"?

תשובה:

אל בהלה. זה קורה, גם למתנדב הטוב ביותר וגם בחיים בכלל.

אם אתה רואה, שמסיבה כלשהי קיים חייץ בינך לבין העולה, שהופנית אליו-בקש להחליף מקום ולפעול עם עולה אחר.


הוזן ע"י ליאור ברנד

עבור לתוכן העמוד