האינטרנט בשירותי ארגוני מתנדבים

מנחה:
דר' חגי כץ- המרכז הישראלי לחקר המגזר השלישי, אונ' בן גוריון בנגב

משתתפים:
פלי הנמר – מנכ"ל אנשים ומחשבים
דר' אזי לב און – המרכז האוניברסיטאי אריאל
גב' ליאורה ארנון – יו"ר סה"ר ומנכל"ית נדב
גב' אילת נבון – מנכל"ית הזוית השלישית

אחראית מושב:
נאוה בן-משה

על סדר היום:

  • הקדמה – ד"ר חגי כץ 
  • גיוס פעילים ותרומות באינטרנט: לקחים לארגוני מתנדבים – ד"ר אזי לב און 
  • תקשורת אינטרנט וארגוני מתנדבים – גב' אילת נבון 
  • ניהול התנדבות וירטואלית- ההזדמנות והאתגר – גב' ליאורה ארנון

המושב ייערך בין השעות 11:30-13:30. ארוחת צהריים תחולק מיד לאחר המושב.

להרשמה, אנא מלאו את הטופס המצורף בתחתית העמוד ושלחוהו אל המועצה הלאומית להתנדבות: רח' החשמל 18 ת"א, ת.ד 36259 . info@ivolunteer.org.il פקס: 03-5606670. 

 להלן תקציר הדברים בהם יעסקו המשתתפים במושב:

הקדמה - דר' חגי כץ:

האינטרנט הוא המדיום התקשורתי שמפגין את קצב הצמיחה המהיר ביותר, בארץ ובעולם כולו. למדיום זה ישנם יתרונות רבים, והוא מציע מגוון אפשרויות להעברת מידע, ליצירת רשתות חברתיות וארגוניות, ולפעילות כלכלית. אך בעוד בעולם העסקי עושות חברות שימוש נרחב באינטרנט לצרכי מידע, תקשורת וסחר אלקטרוני, קצב היישום של האינטרנט על האפשרויות הגלומות בו בקרב ארגוני מתנדבים הוא איטי בהרבה. חלקם של ארגוני המתנדבים שעושים שימוש באינטרנט בארץ הוא זעום בהשוואה למתרחש בארצות מפותחות אחרות, ובין הארגונים שכן הקימו אתרי אינטרנט מעטים מנצלים את הפוטנציאל של מדיום זה באופן אפקטיבי. בישראל הדבר מפתיע במיוחד לנוכח שיעור החדירה הגבוה של האינטרנט בארץ: מרבית משקי הבית בישראל מחוברים לאינטרנט, כמעט כולם בחיבור בפס רחב המאפשר שימוש ביישומי רשת מתקדמים רבים.

מה יכולים לעשות ארגוני מתנדבים באינטרנט? האינטרנט מציע מגוון שימושים עבור ארגוני מתנדבים, והרשימה ארוכה: פרסום ויחסי ציבור, חינוך הציבור, הספקת שירותים, פעילות סינגור כהפצת וחתימה על עצומות, מחקר ועריכת סקרים, גיוס תרומות, גיוס והפעלת מתנדבים, יצירת וטיפוח קשרים עם הנהנים משירותי הארגון או עם ארגונים אחרים, טיפוח הקשרים עם תורמים, תקשורת עם עובדי שטח והנגשת בסיסי הנתונים של הארגון לעובדים שאינם יושבים במשרד, הכשרה, פיתוח קהילות, עזרה הדדית, שיתוף ידע, ועוד.

אולם הקמת אתר אינטרנט אין בה די. על הארגונים להבין את ההזדמנויות שכרוכות בנוכחות על רשת האינטרנט, אך גם את המגבלות של מדיום זה כדי לעשות בו שימוש נבון. כך למשל, על הארגונים להבין שהאינטרנט והדואר האלקטרוני אינם תמיד יעילים באופן ישיר ככלים לגיוס תרומות, אך יש להם תועלת לגיוס הכספים ככלי ליצירת וטיפוח הקשר עם התורמים. תורמים רבים נרתעים ממתן תרומה באתר האינטרנט של הארגון, אך חלקם יתרמו לארגון באמצעים אחרים לאחר ביקור באתר. דוגמא אחרת היא השימוש באתר ליצירת קשר עם בעלי העניין השונים של הארגון, אם כדי ליידעם בפעילות הארגון, אם כדי לגייסם לתמיכה או פעילות. המאפיינים הסוציו-דמוגרפיים של משתמשי האינטרנט לא תמיד תואמים את המאפיינים הסוציו-דמוגרפים שלך הקהל אליו רוצה הארגון להגיע. על מנהלי הארגון לבחון היטב את מאפייני קהלי היעד השונים שלהם, האם האינטרנט הוא אכן מדיום מתאים כדי ליצור איתם קשר, ומה תהיינה ההשלכות של השימוש באינטרנט על הפרופיל של אלו שהארגון יוצר איתם מגע למעשה.


על הארגון להתייחס לאתר האינטרנט ברצינות כחלק מהמשאבים הארגוניים, ולהשתמש בו באופן אסטרטגי. אתר שאינו יותר מאשר ברושור מקוון ישיג עבור הארגון מעט מאוד. אתר שאינו מנוהל כראוי או שאינו מעודכן יכול להסב נזק יותר מאשר להביא תועלת, ותרומתו העיקרית תהיה לשדר שהארגון הוא חובבני ו"לא רציני". על מנהלי הארגון לבחון היטב איזה שימושים הם רוצים לכלול באתר, לאיזה קהלים (עובדים, מתנדבים, לקוחות, תורמים, וכן הלאה) הם מעוניינים לייעד כל אחד משימושים אלו, ולהשקיע בכך את הזמן והמשאבים הנחוצים. עוד על הארגון לזכור שהאינטרנט הוא עצום ורחב ידיים, ושאתר שאינו מקושר כיאות ומקודם כיאות עשוי להישאר מיותם מגולשים, וממילא תועלתו לא תהיה ביחס הולם לעלות הקמתו וניהולו. ישנן לא מעט שאלות כבדות משקל באשר לשימוש באינטרנט בקרב ארגוני התנדבות. אמנה ארבע:

  1. מיהם הקהלים אליהם מופנה האתר, וכיצד ניתן להתאים את היישומים השונים של האתר לקהלים השונים להם הם מיועדים?
  2. כיצד אפשר להמנע ממצב שבו השימוש באינטרנט ידיר את מי שאינם מחוברים לאינטרנט או שמתקשים להשתמש בו (למשל – קשישים, אנשים שחיים בעוני, עולים חדשים)  מהארגון ושירותיו? על הארגונים להיות מודעים ל"פער הדיגיטלי" ולמצוא דרכים להתמודד איתו. שילוב של האינטרנט ואמצעים אחרים כדי ליצור קשר עם קהלי הארגון הוא לרוב בלתי נמנע.
  3. מה הן ההשלכות של השימוש באינטרנט למשימות ארגוניות שונות על העובדים, על סדרי העבודה ועל מערך ההדרכה של הארגון?
  4. כיצד ניתן להתמודד עם הבעיות שמביאה איתה רשת האינטרנט כמו אנונימיות והעדר מגע אישי ישר, מבלי לצמצם את יתרונותיה?

המציגים שמשתתפים במושב זה מביאים מניסיונם העשיר בשימוש באינטרנט עבור משימות שונות של ארגוני מתנדבים: יחסי ציבור ושמירת קשר עם בעלי עניין, שימוש ברשתות חברתיות מקוונות לגיוס תומכים ומתנדבים, הפעלת מתנדבים וירטואליים למתן תמיכה נפשית מקוונת, ושימוש באינטרנט ככלי שיווקי. בדבריהם יציגו הדוברים את הפוטנציאל הגלום בשימוש באינטרנט עבור ארגוני המתנדבים, ויבחנו גם את הקשיים והבעיות הכרוכות בכך.
 
גיוס פעילים ותרומות באינטרנט: לקחים לארגוני מתנדבים- ד"ר אזי לב-און:

בהרצאה אציג מספר רעיונות חדשים אודות גיוס פעילים ותרומות באמצעות האינטרנט, ברוח  רעיונות ה"ווב2" שמאד פופולרים לאחרונה, ואדגים את הרלוונטיות שלהן לארגוני מתנדבים. ראשית נעבור על מספר שימושים פוליטים מהמציאות הישראלית ומהעולם כדי להדגים את הרעיון:

  • גיוס פעילים: מבצע "פנים אל פנים", שרשרת אנושית נגד ההתנתקות, פעילות שכנוע והבאת מצביעים לקלפיות בקדימה/ בעבודה/ בש"ס, בזמן המלחמה: "גיוס" (תכנת המגפון), אש"ל/ג'וינט – הפעלות בבתי אבות.
  • גיוס כספים: דוגמאות מקמפיינים בארה"ב- הוארד דין, ברק אובמה.
    נראה שמיזמים כאלה מועדים לכשלון בשל מגוון בעיות מוטיבציה וארגון. ננסה להבין למה הפרויקטים הללו מצליחים, ונעמוד על מספר משתנים:
  • שימוש באינטרנט כפלטפורמה משותפת עבור משתתפים רבים.
  • ירידה בעלויות הגיוס של משתתפים פוטנציאלים.
  • ירידה בעלויות התרומה שלהם.
  • התנקזות של מספר גדול של תורמים פוטנציאלים לאתרי מפתח.

מי יוזם שימושים כאלה באינטרנט? גופים כגון משרדי ממשלה, מפלגות, תנועות חברתיות ואף יזמים פרטיים. כולם מישמות את הרעיון של יצור מוצרים ציבורים ע"י הרבה תרומות קטנות של משתמשים 'פשוטים'. ומה לגבי ארגוני מתנדבים? נראה שהם אידיאלים לשימוש בשיטות הללו בשל מצוקה תקציבית מצד אחד ומצד שני בשל נוכחות קהל יעד פוטנציאלי ברשת. השאלה היא כיצד ניתן להשתמש ברשת ע"מ להגיע לקהל היעד ולדרבן אותו לתרום.  אסיים במספר רעיונות שניתן ליישם בארגוני מתנדבים, ברוח היוזמות השיתופיות אותן הצגנו.

אזי לב-און נייד: 050-4546924, דוא"ל: el322@nyu.edu
 
תקשורת אינטרנט וארגוני מתנדבים- אילת נבון:

מתנדב אחד יכול לסייע לשנות ולשפר מצב של אדם יחיד, או של קהילה שלמה.  קבוצת אנשים יכולה לשנות אורחות חיים על-ידי השפעה על תהליכים מדיניים ומשפטיים.  ארגון ללא כוונת רווח מתקיים בזכות יכולתו לגייס תמיכה (חברים/מתנדבים ומשאבים) לנושא שאותו הוא מקדם או לשירותים שהוא מעניק.

כעת, דמיינו שניתן להכפילאת מעגלי ההשפעה או הסיוע באלפי מונים, מעבר לגבולות הפיזיים של אותו מתנדב או מתנדבים בהקהילה. "לשנות ולהשפיע ולהניע" הם מונחים המקבלים משמעות חדשה כאשר משתמשים בהם ברשת האינטרנט, אשר ניתן לאפיינה ככלי בעל עלות תפעול נמוכה (יחסית), תפוצה גלובלית, יכולות הנעה ותשתית ארגונית נוחה. רשת האינטרנט מגיעה לאוכלוסיות שהארגון לא היה יכול להגיע אליהן בצורה אחרת, יש לה נוכחות מתמשכת ויומיומית ויכולת העברת מסרים מהירה.
לרשות ארגון המתנדבים עומדות שלוש אפשרויות לפרסם ידיעות וחדשות. האחת באמצעות האמצעים העומדים לרשותו – דוא"ל ואתר האינטרנט. השניה, העברת ידיעות לאתרי תקשורת והשלישית – ווב 2.0 – יצירת נוכחות באמצעות בלוגים, סרטים ואתרים נטוורקינג.

בהרצאה נעסוק בערוצי תקשורת והאמצעים העומדים לרשות הארגון במטרה לפרסם בדרך האפקטיבית ביותר את חדשותיו. האינטרנט מספק לארגון אפשרויות נרחבות וגמישות  לפרסום וזאת מכיוון שהידיעות של הארגונים לא תמיד חדשותיות ברמה לאומית, כי להכנסת ידיעות לתקשורת כתובה ואלקטרונית צריך לבנות יחסים קרובים עם כתבים ואנשי תקשורת (קשרים), או להעסיק דובר, כי באמצעי תקשורת לאומיים צריך לעבור מסננת של כתב ועורך. באינטרנט ישנם ערוצים רבים בהרבה, ובכך גדלות האפשרויות. בין השאר בגלל שמודל ההצלחה של אתרי אינטרנט בנוי כניסות מבקרים ולכן על תוכן (content) ולכן תהיה פתיחות גדולה יותר לקבל את הידיעות והחדשות. 

חדשות וידיעות ניתן לסווג לסוגים שונים בהתאם לנושא (יחסי ציבור, קריאה לפעולה, חדשות,התרמה), קהל היעד (ציבור, פעילים תורמים), אמצעי התקשורת (הודעה לעיתונות, דוא"ל, ניוזטר, חדשות באתר ווב 2.0) הרצוי. כל זאת במטרה לשרת את מטרות הארגון. נושאים נוספים שבהם נעסוק הם החסמים העומדים בפני הארגון, אסטרטגיה וקבלת החלטות בשימוש באינטרנט, מגבלות, ציפיות ואפשרויות.

אילת נבון טל: 02-6510322 , פקס: 02-6510321, נייד: 054-4408902, דוא"ל: navon1@013.net, רח' בית הכרם 22, ירושלים
 
ניהול התנדבות וירטואלית- ההזדמנות והאתגר- ליאורה ארנון:

תפקיד מנהל המתנדבים, קיים בצורות כאלה ואחרות מזה עשרות שנים, אך רק בשנים האחרונות חל שינוי בתפיסה של ניהול המתנדבים כמקצוע וכגוף ידע. שינוי זה, הביא עמו התפתחות משמעותית הן בגוף הידע- בהכשרות, בחוברות הדרכה ובמחקר והן להתפתחות משמעותית במיקום ההיררכי ובמשמעות של מנהלי ההתנדבות בארגונים בהם הם פועלים. השינוי העלה גם את הצורך, להתאים את התפקיד ואת תחומי העיסוק שבו, להתפתחויות המתחוללות בסביבה ובחברה, ביניהן כניסתו של האינטרנט ככלי תקשורתי וקהילתי המשנה את פני החברה בעולם בכלל ובישראל בפרט.

בהרצאה זו אנסה להעלות ולדון בסוגיות המרכזיות הרלוונטיות לניהול התנדבות וירטואלית:
ראשית, ארצה לבחון מהי התנדבות וירטואלית, מה נחשב להתנדבות שכזו, מהן גבולותיה והגדרותיה. כמו כן, אציג צורות שונות של התנדבות וירטואלית- הן מבחינת מידת הוירטואליות שבתפקיד ההתנדבותי והן מבחינת תפקידים התנדבותיים אפשריים שניתן לבצע בעולם הווירטואלי. בנוסף אתייחס ליתרונות לחסרונות של ההתנדבות הוירטואלית ושל ניהול ההתנדבות הוירטואלית.

בהמשך, אציג את עמותת סהר, שאני עומדת בראשה. עמותת סהר, הינה העמותה הראשונה בארץ, שמפעילה מתנדבים באופן בלעדי על גבי האינטרנט. בהצגה, אספר מעט על תחומי העיסוק של סהר ובעיקר אתמקד במודל הפעלת המתנדבים בעמותה.

במסגרת הצגת המודל, אבקש להתייחס אל סהר כאל case study ולגעת, באמצעותו, בסוגיות הרלוונטיות לניהול המתנדבים הוירטואלי:
בראש ובראשונה, המאפיינים הייחודיים של ההתנדבות הוירטואלית:

  • העדר מפגש פנים אל מול פנים בין המתנדבים, בין המתנדבים למוטבים ובין המתנדבים להנהלה.
  • גמישות בשעות העבודה של המתנדבים מאידך וחוסר הגבולות שבין התנדבות לבית מאידך.
  • "דברים שקוראים מכאן לא קוראים משם"- תקשורת בינאישית כתובה.
  • נגישות לכלל האוכלוסיה מחד ומרחקים פיזיים בין מתנדבים ובין המתנדבים להנהלה מאידך.
  •  התמודדות עם מתחזים ועם תופעות חברתיות נוספות המועצמות ברשת האינטרנט.
  •  הצורך במתנדבים "טכנולוגיים"- בעלי ידע וניסיון ייחודי
  • ניהול מתנדבים מרחוק- על כל המשתמע מכך.

על הנקודה האחרונה, ארצה להרחיב ולהציג את האתגרים שבניהול מתנדבים וירטואלי- ההתמודדות עם המאפיינים הייחודיים: המרחק הפיזי מהמתנדבים, התקשורת הכתובה, המרחב החברתי-וירטואלי, גיוס מתנדבים ומיונם, הכשרת מתנדבים, תגמול מתנדבים, הערכת מתנדבים וסיום עבודת המתנדב, במרחב הוירטואלי: היתרונות, החסרונות, הקשיים והפתרונות.


 

לחצו כאן לספח ההרשמה וההזמנה הרשמית למושב

טל' המועצה הלאומית להתנדבות לפרטים נוספים: 03-5608888

 

 


תאריך 9/12/2007
מיקום אוניברסיטת בר-אילן
מארגן האירוע המועצה הלאומית להתנדבות
עבור לתוכן העמוד