בין כסה לעשור תשע"ג
הגדל


הברכה הזאת נכתבת על דף לבן.  כמו חייו של האדם. המילים הנכתבות על הדף מקבילות לקורותיו של האדם  ומעשיו. אלו עלילות נכונו לו? האם יהיה צדיק או רשע? חכם או טיפש? נדיב או כילאי?אמיץ או פחדן?
בידינו להשפיע על העלילה שתכתב על הדף, כל יום  ויום ובכל שנה מחדש.
עשיית הטוב תלויה  רבות בנו ובמעשינו: "לא בשמים היא... ולא מעבר לים... קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך לעשותו".
אלברט פוקו אמר כי :"מה שעשינו למען עצמנו מת עמנו ומה שעשינו למען אחרים ולמען העולם חי לנצח" ואפלטון אמר כי אצילות הנפש היא עשיית מעשים טובים".
כל יום הוא הזדמנות להחלטות חדשות ולהתחלות חדשות, אך התחדשות השנה הבאה עלינו לטובה , ריח הסתיו שבאויר האלולי וימי ראש השנה יום הכיפורים ועשרת ימי תשובה שביניהם, הם הזדמנות נפלאה לחשבון נפש. מה עשיתי לקידום המטרות שלי והיעוד שלי? מה עשיתי למען הכלל והחברה?האם פעלתי מספיק לתיקון העולם? להפיכתו למקום שטוב יותר לחיות בו?
איני יודע מה ישיב כל אחד ממכם לעצמו על השאלה הקשה הזו, אולם אני יודע שמבטו של האדם צריך להתחלק לשני חלקים: הצד האחר ביקורת עצמית ושאיפה להתרומם מעלה מעלה, על שלא עשה מספיק שיכל לתרום יותר, לעשות יותר ובשל ריפיון  וחוסר משמעת לא מימש מלוא הפוטנציאל שלו ומאידך מבט שמח ומלא טוב (שאינו נפגע מהביקורת) על מה שיש, על מה שהשגנו עד כה.
"ושמחת בכל הטוב אשר נתן לך ה  אלהיך"  נאמר בפרשת כי תבוא, אדם צריך להביט על הטוב שיש לו  ולהתמלא שמחה , המילה "ושמחת" היא לשון עבר, הווה ועתיד, הווה אומר שמחה מתמשכת  נובעת ופנימית.
המילה ושמחת יש בה ו החיבור בראשיתה , ללמדינו כי השמחה תלויה בחיבור לכלל והיא נשלמת רק עם ההגעה לארץ ישראל, האות ת מסתיימת בסופה הצורני  בהושטת יד לזולת.
במקום אחר נאמר :"את ה אלהיך האמרת להיות לך לאלהים"(האמרת מלשון אמיר ,צמרת העץ) ונשאלת השאלה האם אנו כבני אנוש מצויים בעמדה היכולה לרומם את הקב"ה?
התשובה לשאלה זו ניתנת במספר מקומות בתנ"ך. בספר מלאכי שואל הנביא: היקבע אדם אלהים? כי אתם קובעים אותי.... ושאלתם במה קבענוך ? והתשובה  הנפלאה הניתנת לו: המעשר והתרומה שנוכחות  השכינה בעולם נקבעת ע"י מעשינו הטובים.
בהזדמנות אחרת משה מבקש מה " יגדל נא כח ה  כאשר דיברת" וזה כאשר הוא  מלמד סניגוריה  על ישראל ומבקש  את  רחמי האל. ללמדינו כי כוחו של הקב"ה גדל בחסד  כאמור בישעיהו "וַיִּגְבַּה יְהוָה צְבָאוֹת בַּמִּשְׁפָּט וְהָאֵל הַקָּדוֹשׁ נִקְדָּשׁ בִּצְדָקָה" והדברים קשורים זה בזה.
ניתנת בידינו היכולת להשפיע, לא רק על חיינו שלנו אלא אף על חייהם של  רבים אחרים, לא רק על דורינו שלנו אלא גם על הדורות הבאים.
"אנו ניטע בשביל בנינו, כשם שאבותינו שמרו על המסורת בשבילנו. חיינו הם רגע בנצח של עמנו, רגע זה יש לו התחייבות שלו".אומר בינימין זאב הרצל.

המועצה הלאומית להתנדבות מציינת 40 שנה  של התנדבות ונתינה ולכבוד השנה החדשה החלטנו להתחדש בלוגו חדש המשקף טוב יותר את ערכינו של נתינה לזולת(יד מושטת) וחיבור לכלל ישראל(מגן דוד) ושל ערכי צדק ושוויון(מעגל- במעגלי צדק תנחני) וכן אנו מצרפים לשימושכם מכאן ואילך בפתיחת טקסים ואירועים  את תפילת המתנדב וברכת המתנדב  שגובשו לאחר תהליך ממושך  וחשיבה מרובה בנוסח קצר וארוך ואנו מקווים שתעשו באלו שימוש טוב.
נקח על עצמנו השנה  התחייבות אחת ויחידה,הבטחה אחת , הכוללת את הכל מכל, להיות אנשים טובים יותר, תורמים יותר משפיעים יותר לטובה ,מתקני עולם.
כל אחד מאיתנו בחלקת אלהים הקטנה או הגדולה שלו ,איש איש כמתנת ידו.
לא נתעלם מעוול, נעשה צדק, לא נתעלם מרע , נעשה טוב. נהיה אמיצים יותר נדיבים יותר חכמים יותר והכי חשוב טובים יותר!

שנה טובה

יורם סגי זקס עו"ד
יו"ר המועצה הלאומית להתנדבות בישראל

 

 

עבור לתוכן העמוד