חיפושדלג על חיפוש
    blog
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

    מחזור חיי המלגאי/ת- תהליכי עבודה לניהול אפקטיבי של מלגאים

    תמונת מחזור חיי המלגאי/ת- הכוללת את השלבים השונים (הגדל)

    השבוע הסתיים לו מחזור א' בקורס ההכשרה למנהלי מלגאים ברשויות בחברה הערבית בשיתֹוף עם מפעל הפיס. זו הזדמנות מצוינת לשתף בתרשים מחזור חיי המלגאי/ת שנבנה במיוחד עבור קורס זה ויוכל לסייע למי מכם אשר מנהל ומפעיל מלגאים במסגרת תפקידו.

    כששלבים במחזור החיים של המלגאי אינם מבוצעים- או מבוצעים שלא כהלכה- יש לכך השלכות שליליות על הצלחת המלגאים במשימת המעורבות החברתית ולשם כך תרשים מחזור החיים מספק מסגרת מובנית למערכת היחסים בין המלגאים לבין הארגון המפעיל אותם. מחזור החיים כולל בתוכו מערך תהליכי עבודה שיש לבצע על מנת לקיים את הפעילות והמעורבות חברתית באפקטיביות. בנוסף, רצוי לתרגם אותו לפריסה לאורך השנה בהתאם לזמן של כל שלב בתנאי המלגה ובהתאם לשנת הלימודים בה נמצא המלגאי. כלומר, אם המלגאי ממשיך לפעול באותו הארגון למשך שנה נוספת התהליך עימו יימשך משלב ההדרכה, הליווי והתמיכה להצלחה ואילך.

    תהליך מחזור חיי המלגאי מתחיל בשלב גיוס ומיון המלגאי/ת, זאת למעשה לפני שהרכז/ת נכנס/ת לתמונה. השלב מתבצע על פי תנאי הקבלה למלגה. בסוף התהליך מנהל המלגאים יגבש, או לחלופין יקבל, את רשימת המלגאים היישוביים אשר יפעלו תחת אחריותו.

    בשלב ההערכות הערכית ואיתור הצרכים נתבונן ערכית על שילוב המלגאים בעשייה החברתית בישוב/בארגון, נתכנן את השתלבותם תוך איתור צרכים יישוביים משמעותיים עליהם יוכלו לספק המלגאים מענה והגדרת מטרות אסטרטגיות לשילובם בעשייה חברתית משמעותית. כתוצאה מאיתור צרכים זה, נסמן ונגדיר תפקידים ייעודיים עבור המלגאים, שיהיו מוגדרים במונחים של תוצאות ויבטיחו למלגאים חוויה של משמעות בעשייה וליישוב מענה לצרכים חברתיים.

    לשלב הקליטה, תיאום הציפיות והשיבוץ ייכנסו כבר המרכיבים המנהלתיים; חתימה על חוזה, הסבר על תנאי המלגה והדרישות ודרכי הדיווח הנדרשים. זו כמובן ההזדמנות לחבר את המלגאי לתחום ולתפקיד שבו קיימת סבירות גבוהה יותר שיתמיד, יצליח באופן שיתחבר לחייו ולתחומי העניין שלו. לשם כך עלינו לברר את מניעי המלגאי/ת, את תחומי העניין שלו/ה ואת ניסיונן/ה האישי. חשוב לציין כי המלגאים זקוקים למידע ולאפשרות לשאול לשאלות על מנת שנוכל לשלבם ככל הניתן כשותפים לשיבוץ ולקבל החלטה בעניין שיבוצם. אחרי הכל המעורבות היא לא משהו ש"קורה" למלגאי, אלא תהליך שהוא שותף לו.

    שלב חשוב ומשמעותי שאסור לוותר עליו הוא שלב האוריינטציה וההכשרה. שלב זה נועד לאפשר כניסה חלקה ונעימה לתפקיד שעושה הבדל משמעותי במוטיבציה ותורמת לשימור המלגאי/ת. במסגרת שלב זה לומד/ת המלגאי/ת להכיר את המקום, אנשי הצוות, האוכלוסייה עימה יעבוד, הצרכים השונים וכמובן את התפקיד והכלים הנדרשים על מנת לבצעו באופן מיטבי. ההכשרה למשימה הספציפית של המלגאים ללא ספק תתרום משמעותית לביצועו המוצלח.

    מהרגע שמשתלב המלגאי/ת החדש/ה בארגון עלינו לוודא שהוא זוכה לליווי קבוע ושניתנת לו/לה הדרכה רציפה בלוח השנה. לכן שלב ההדרכה, הליווי והתמיכה להצלחה מהווים אבן יסוד בפעילות המלגאי/ת לאורך השנה. זו למעשה הדרך היומיומית שלנו לקדם את המטרה המשותפת של מעורבות תוך חווית הצלחה של המלגאים: חיבור למניעי המלגאי/ת וקידומו/ה באופן משמעותי להצלחה.

    שלב נוסף שהולך בד בבד עם הקודם הנו שלב המשוב, ההערכה והבקרה. כאן מדובר על משוב הדדי ורציף לאורך כל תקופת הפעילות המייצר הזדמנות לשמוע ולהשמיע ולהיות בבקרה על העמידה בתנאי המלגה. מלגאי/ת שלא יזכה/תזכה למשוב, עלול לחוש כי תפקידו/ה אינו משמעותי, כי אם אני בתפקיד חשוב, משמעותי- בוודאי יש מי שעוקב אחרי ביצועיי ורוצה שאהיה במיטבי....

    לקראת סיום חשוב להדגיש כי תשלום המלגה הוא ללא ספק מרכיב חשוב בתהליך אך כשלעצמו אינו מהווה הכרה בעשייה והוקרה על פעילות המלגאי/ת. על כן, יש חשיבות רבה לפעולות של הכרה והוקרה. לא מדובר רק על תגמולים בדמות תעודות, מסיבות ואירועי הוקרה, אלא הכרת תודה והערכה מהווים הכרה בצרכים של המלגאים ובמענה לצרכים אלה. ההוקרה והתגמולים יכולים להיות מגוונים החל ממילות עידוד, שיחה אישית בה משוקפות יוזמות והצלחות וכן מתן אחריות נוספת. אחרי הכל זיהוי והכרות מעמיקה עם המלגאי/ת ועם מה שבעל משמעות עבורו נובעת מתהליך אישי ולא רק קבוצתי- מראיית הפרט ולא רק הקבוצה. ועל כן זה המקום להדגיש כי הניהול המקצועי שלכם הוא התגמול בפני עצמו.

    לפעילות המלגאים לרוב תאריך תפוגה ידוע מראש, לכן יש לנהל פרידה ככל שלב בתהליך ולוודא כי העשייה מעובדת כראוי וכי כל המשימות הושלמו. אווירת הסיום היא משמעותית למוטיבציה ולעשייה נוספת בעתיד. אנו ממליצים לכם לעבד את החוויות עם ולמען המלגאי/ת, לוודא שלא פשוט "זורקים את העט" ומסיימים. להבדיל, אם הסיום הנו יזום ונובע מסיבות כגון הפסקת לימודים, ביטול מלגה או בעיה אישית אחרת עלינו לוודא שנעשה גם פה תהליך מסודר לטובת המלגאי/ת עצמו/ה, יתר המלגאים ומקום הפעילות.

    ולסיכום, מה לגבי שימור המלגאי/ת אתם שואלים? השימור אינו חלק אחד מתוך מחזור חיי המלגאי אלא עוטף את כל מחזור החיים: אם ננהל את המלגאים נכון, על פי השלבים שכתבנו כאן- נשיג את השימור...ולכן מתחיל השימור כבר בשלב ההערכות. על מנת להעריך את מצבכם בהיבט זה אנו מזמינים אתכם לשאול את עצמכם מספר שאלות כגון: כמה מלגאים מחליפים מקומות שיבוץ במהלך השנה או בסופה ולמה? כמה מהמלגאים ממשיכים בעשייה ובמעורבות חברתית גם לאחר סיום המלגה? באותו המקום? בתחומים אחרים? אילו פעולות אנחנו עושים כדי לצמצם את המגמה, והאם הן מוכיחות את עצמן?

    מעבר לאינדיקציה שהמענה על שאלות אלה יתן לכם ביחס לאיכות שימור המלגאים, שאלות אלו יסייעו לכם להעריך את האימפקט שבפעולת המלגאים ביישובכם. אחרי הכל יותר משחשוב לכם להעריך את המלגאי על כמה שעות הוא ביצע חשוב לכם להעריך את גודל השינוי שהצליח להוביל או לייצר.

    הרשמה לניוזלטר
    הרשמה לניוזלטרדלג על הרשמה לניוזלטר
    שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה
    *
    *
    checked
    צור קשר
    עבור לתוכן העמוד