חיפושדלג על חיפוש
    blog
    תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

    שימור תחושת השייכות של כלל מתנדבי הארגון

    כבני אדם אנחנו אוהבים וזקוקים לתחושה של שליטה, הגם שאנחנו מודעים לאשליה שבתחושה זו. במקרים של אסונות טבע, כמו בתקופה הנוכחית של מגיפת הקורונה, אנו נוכחים במלוא העוצמה, עד כמה תחושת שליטה זו שברירית. ומצב זו מעורר בנו חרדה. 

     
    דווקא בתקופה כזו למנהלים החברתיים יש השפעה משמעותית על הארגון, עובדיו, שותפיו ומתנדביו.

     

    בניגוד להתנהלות מוכרת במצבי אסונות טבע וחירום, המצב הנוכחי מפגיש את המנהלים עם שאלות ודילמות שלא נתקלו בהם בעבר, הקשורות ביכולת להמשיך ולקיים את הפעילות החברתית בתנאים של בידוד כפוי ו/או הכרחי, הכרח לשמור על מרחק פיזי אחד מהשני, ואחריות אתית לשמירה על קבוצות סיכון.

    אתגר מנהיגותי מרכזי הנגזר מכל האמור הינו יצירת תחושה של המשכיות ארגונית, שכוללת את כל חבריה ומהווה רשת תמיכה, מבלי לסכן את בריאותם וביטחונם.

     

    בזמנים של אי ודאות אנשים נושאים עיניהם לאלו שהם מרגישים שהם יכולים לסמוך עליהם.
    עכשיו יותר מתמיד, המתנדבים זקוקים לנוכחות מנהיגותית יציבה ובטוחה, אל מול הפחד ואי הוודאות.

     

    למה מתנדבים זקוקים בעתות של חוסר וודאות?

     

    בעתות לחץ, אנשים בוחנים באופן לא מודע שלושה היבטים מרכזיים בהתמקמות ובנוכחות של מנהלי הארגון:


    • רציפות – האם המנהלים מתייצבים באותו האופן כמו בפעם הקודמת? האם המסרים אותם הם מנסים להעביר הם בעלי נרטיב הגיוני? האם מסרים אלו עומדים בקנה אחד עם הערכים המוצהרים של הארגון?
    • שקיפות – האם המנהלים מתכוונים למה שהם אומרים?  האם הם אומרים את האמת שלהם, אפילו אם הם מסתכנים בכך שדעותיהם אינם פופולריות? האם הם מוכנים להודות ולקחת אחריות על טעויות, למרות הקושי שבדבר?
    • יכולת חיזוי –. האם זה ברור מה המנהלים מתכוונים לעשות, מתי ואיפה? האם יש שיתוף של מידע בצורה ישירה? האם דואגים לוודא שכולם מעודכנים באשר למצב ולתוכניות העתידיות? בימים של אי יציבות, היבט זה משמעותי במיוחד

    שלושה היבטים אלו נוגעים למעשה לתקשורת פתוחה שיוצרת חוויה של אמון.

    שמירה על קשר עם כלל המתנדבים

     

    על מנת לייצר תחושת המשכיות ארגונית ולשמר חוויה של שותפות ושייכות, חשוב לדאוג לחבר את כלל מתנדבי הארגון למציאות הארגונית הנוכחית. גם אם חלק ניכר מהמתנדבים הקבועים של הארגון אינם מופעלים בעת הנוכחית מסיבות שונות.
    ניתן לעשות זאת באמצעות שליחת מייל רשמי מהנהלת הארגון לכלל המתנדבים בו שיכלול את הדגשים הבאים:

    - הכרה במורכבות המצב הנוכחי והשפעתו על כולנו.
    - הכרת תודה למתנדבי הארגון על תרומתם ומחויבותם כלפי הארגון בשגרה ובחרום הנוכחי, והעברת מסר של דאגה ואכפתיות כלפי מצבם בימים אלו.
    - תיאור העשייה הארגונית בימים אלו: מה ממשיך? מה השתנה? מה הפסיק? מה כרגע בסימן שאלה?
    - תיאור הצעדים הננקטים על מנת לשמור על הבריאות של קהל היעד של הארגון (למשל, מעבר מביקורי בית לשיחות טלפון על מנת למנוע חשיפה פוטנציאלית לקורונה) ושל עובדי ומתנדבי הארגון (למשל, צמצום מספר העובדים, הכנסת אמצעי חיטוי והגנה וכו').
    - הבהרה  של הנוהלים המחייבים למי שמגיע להתנדבות: מי יכול להתנדב? האם נדרש ממנו להביא ציוד כלשהו להתנדבות? כיצד הוא נדרש לנהוג במהלך ההתנדבות עצמה כדי לשמור על עצמו ועל שאר המתנדבים וקהל היעד?
    - מתן לגיטימציה למתנדבים שלא יכולים או לא מעוניינים להתנדב בעת הנוכחית.
    סוגיה זו קריטית במיוחד בארגונים המעניקים שירות בתחומי הרווחה, הבריאות והחרום שעבודתם מועצמת בימים אלו והצורך שלהם במתנדבים גובר.
    - הבטחה להמשיך לעדכן באופן שוטף על ההתפתחויות,
    - פניה למתנדבים בהזמנה לפנות עם כל שאלה, חשש או הצעה.

    מומלץ לייצר שגרה של שליחת מיילים מעדכנים, אחת לשבועיים, לתקופת הזמן הנוכחית. במיילים אלו ניתן לעדכן בהישגים ובחוויות של עובדי ומתנדבי הארגון בתקופה הנוכחית.

    לצד יתרונותיה של הודעה רשמית כתובה, ישנו צורך אנושי בימים אלו לחוות את החיבור גם באופן יותר מוחשי. לשם כך ניתן להזמין את כלל מתנדבי הארגון למפגש עדכון מקוון (למשל באמצעות ZOOM) שיאפשר לראות ולשמוע את מנהלי הארגון, ובמקביל להרגיש חלק מקהילה של מתנדבים. מפגש מקוון יכול לכלול כמויות גדולות של משתתפים, ועדיין בארגונים ארציים גדולים ניתן לקיים מספר מפגשים, בחלוקה לאזורים גאוגרפיים (בהתאם לחלוקה מקובלת בארגון). סביר להניח שלא כל מתנדבי הארגון יצטרפו למפגש כזה, אבל עצם קיומו יהיה משמעותי גם עבור מי שלא ישתתף, בשל ההכרה בחשיבות המוקנית למתנדבי הארגון וההשקעה בהם, אפילו בשעה כזו.

     


     * מסמך זה נכתב בהשראת הפוסט: Tobi Johnson "וירוס הקורונה ומתנדבים: המדריך לניהול אי הוודאות" (16.3.20), פורסם באתר .VolunteerPro . לפוסט המלא

     


     

    הרשמה לניוזלטר
    הרשמה לניוזלטרדלג על הרשמה לניוזלטר
    שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה
    *
    *
    checked
    צור קשר
    עבור לתוכן העמוד