חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

מתנדבים כמנוע לחדשנות חברתית בארגונים

מתנדבים כמנוע לחדשנות חברתית בארגונים (הגדל)

יש מגוון רחב של הגדרות למונח "חדשנות חברתית" בספרות. אך אם נרצה לתמצת אותן, נוכל לומר כי חדשנות חברתית היא תהליך בו מפתחים, מיישמים ומפיצים פרקטיקות חדשניות, שמטרתן לספק מענה טוב יותר ומדויק יותר מהמענים הקיימים, לצרכים החברתיים. התפיסה הגורסת כי תפקידם העיקרי של מתנדבים בארגונים חברתיים, הוא באספקת שירותים, עלולה לפספס את יכולתם המשמעותית של המתנדבים, לקחת חלק פעיל בחדשנות החברתית שארגונים אלה יכולים להוביל בקהילתם.

במחקר מרתק שערכו דה-ויט ועמיתיו , הם ביקשו לבחון אילו מרכיבים ארגוניים יעודדו ויתמכו במעורבותם של מתנדבים בתהליכי חדשנות חברתית. במסגרת המחקר, הם קיימו 26 ראיונות עומק עם מנהלי התנדבות, אנשי צוות אחרים ומתנדבים, מ-8 מדינות אירופאיות שונות. מניתוח הראיונות עולה, כי מתנדבים יכולים לקחת על עצמם תפקידים שונים, במסגרת תהליך פיתוח החדשנות החברתית.

 

בשלב יצירת הרעיון - זיהוי צרכים חברתיים, מהווה את נקודת הפתיחה של חדשנות חברתית. המתנדבים יכולים לשמש כ"עיניים ואוזניים" של הארגון. הם ערניים ומודעים חברתית, מזהים הזדמנויות, מציפים בעיות חברתיות. המתנדבים הם אלה שבאים במגע ישיר עם המוטבים או עם קהל המטרה ועל כן נחשפים לצרכים סמויים ושאינם מובנים מאליהם. בנוסף, למתנדבים רשתות חברתיות רחבות, דרכן הם יכולים לזהות ולדווח על צרכים חברתיים.

 

מה הארגון צריך לעשות? במחקר נמצא כי מתנדבים שחשו שייכות ובעלות על משימתם ואוטונומיה מוגברת בעיצובה, היו בעלי סבירות גבוהה להיות יותר מעורבים ולעשות הרבה מעבר למשימתם. על כן, על הארגון לספק למתנדבים משימות המייצרות תחושת שייכות בעלות ואוטונומיה, להגביר את שיתוף המתנדבים בתהליכי קבלת החלטות ולייצר פלטפורמות להצפת צרכים ורעיונות חדשניים.

 

בשלב פיתוח ויישום הרעיון - מחקרם של אוסבורן ועמיתיו, הראה כי הארגונים החברתיים החדשניים ביותר, הם אלה המשלבים בין עבודתם של שכירים ומתנדבים . בשלב הפיתוח והיישום של חדשנות חברתית, מתנדבים יכולים לתפוס תפקיד של יזמים ולהוביל תהליכים אלה. במקביל, הם יכולים לתמוך ולסייע ואף לעודד חדשנות בקרב הצוות השכיר. מתנדבים יכולים להביא פרספקטיבה רעננה ונקודת מבט אחרת בנוגע לשיטות ליישום רעיונות.

ולפתח את הרעיונות שלהם אם יש להם הזמן לכך. מצד שני, העבודה עם מתנדבים יכולה לאפשר חדשנות בין הצוות השכיר, שיש להם יותר זמן לפתח את הפרויקטים החדשים. חלוקה מאוזנת של העבודה נדרשת כאן, שתואמת עם התובנה.

 

מה הארגון צריך לעשות? לעודד מבניות מבוזרת, גמישה ולא היררכית, המאפשרת עבודה משותפת ואפקטיבית של מתנדבים וצוות שכיר, לקידום רעיונות חדשניים. לטפח תרבות ארגונית המעודדת חדשנות ומעורבות הצוות השכיר בכל השלבים- בין אם בהובלה ובין אם בתמיכה במתנדב מוביל. להבטיח פתיחות של הצוות השכיר לשמוע רעיונות חדשים ונקודות מבט של המתנדבים ולוודא שבמידה והארגון מבקש ממתנדבים להוביל תהליכי חדשנות, הוא מקצה את המשאבים הנדרשים לכך.

 

בשלב ההפצה - מתנדבים יכולים להיות ה"קול" של הארגון. המתנדבים יכולים להפיץ רעיונות, ערכים ותפיסות ולסייע ב"הפצת הבשורה" של הרעיון החדש, באמצעות הרשתות החברתיות הרחבות שלהם ומעורבותם בקהילה.

 

מה הארגון צריך לעשות? לספק למתנדבים הכשרה ומידע אודות הצרכים, הפתרונות והמדיניות של הארגון. לעודד מעורבותם של מתנדבים בקמפיינים שהארגון מוביל. לעדכן את המנדבים אודות האימפקט של העשייה, על מנת שיוכלו להפיץ את הבשורה.

 

אז מסכמים ש... חדשנות חברתית היא תהליך מעגלי. בשלב ההפצה של מידע ופתרונות, יכולים המתנדבים להיחשף לצרכים ורעיונות חדשים ולהניע לחדשנות נוספת. במובן זה, תפקידם של המתנדבים כ"עיניים" "אוזניים" ו-"קול" של הארגון, מחוברים ומזינים זה את זה. התנהלותו של הארגון- בציפיות שהוא משדר, בפלטפורמות שהוא מאפשר ובתרבות שהוא מטפח- ישפיעו מאד על הבחירה של מתנדבים לקחת על עצמם תפקידים אלה, מעבר לשירות אותו הם מספקים במסגרתו.

 

עכשיו אתם...
מובילים חדשנות חברתית בארגונכם באמצעות מתנדבים? נשמח מאד לשמוע מהניסיון שלכם...מה עובד? מה פחות? איזו תרומה ייחודית מביאים המתנדבים? מה אתם עשיתם כדי לעודד את המתנדבים לקחת חלק בתהליך?

 

[1]  Mulgan, G., Tucker, S., Ali, R., & Sanders, B. (2007). Social innovation: what it is, why it matters and how it can be accelerated.

[1] de Wit, A., Mensink, W., Einarsson, T., & Bekkers, R. (2019). Beyond service production: Volunteering for social innovation. Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 48(2_suppl), 52S-71S.

[1] Osborne, S. P., Chew, C., & McLaughlin, K. (2008). The once and future pioneers? The innovative

capacity of voluntary organisations and the provision of public services: A longitudinal

approach. Public Management Review, 10, 51-70.

 


הרשמה לניוזלטר
הרשמה לניוזלטרדלג על הרשמה לניוזלטר
שדות המסומנים בכוכבית הינם שדות חובה
*
*
checked
צור קשר
עבור לתוכן העמוד